Heeft mijn sportorganisatie (zonder leden) een ongevallen en aansprakelijkheidsverzekering nodig? Welke is het beste?

Ik run momenteel een sportvereniging. Deze vereniging biedt trainingen aan, aan geïnteresseerden maar mensen kunnen geen lid worden. Je zou het dus meer kunnen zien als een dienst aanbieden. Nu is mijn vraag heeft de vereniging een ongevallen en aansprakelijkheidsverzekering nodig? En welke is het beste? Ik heb alleen verzekeringen kunnen vinden waarbij je per lid betaald.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me af of uw genoemde organisatie in de grond wel een vereniging is. De dienstverlening die u bedrijft, is eerder een onderneming (namelijk eenmanszaak of, als u het met anderen runt, een VOF); wellicht kunt u bij de Belastingdienst e/o KvK informeren of die daar ook zo over denkt.
Houd u in de gaten dat een vereniging ten dienste staat van haar leden en haar belangen behartigt, zonder in de eerste plaats een commercieel doel te hebben. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/boek2/titel2
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En in het geval van een stichting?

Antwoorden (1)

Juridisch is dit onmogelijk: een vereniging moet leden hebben, al zijn het er maar twee. Daarom vind je alleen verzekeringen die per lid rekenen. De verzekeraars gaan van het juridische begrip uit, vandaar.

Juridisch kan je sportorganisatie wel eens een vennootschap zijn of nog iets anders. Het maakt ook verschil of je optreedt als rechtspersoon of als natuurlijk persoon, met name voor aansprakelijkheid!

Dat gezegd zijnd: welke risico's denk je als sportorganisatie te lopen? Welke daarvan zijn zo gevaarlijk dat de financiele risico's groter zijn dan een spaarpot voor onverwachte gebeurtenissen zal zijn? Als het ergste wat kan gebeuren een verstuikte duim is, is een ongevallenverzeketring niet aan de orde - kan iemand van een klimwand vallen en al zijn botten breken onde jouw verantwoording - dan zou ik zeker een ongevallenverzekering overwegen.

Als dat in kaart is gebracht, kun je op zoek naar passende beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen.