Mag een bedrijf zomaar een overeenkomst ontbinden, zonder eerst een ingebrekestelling te sturen?

In een bepaling in de algemene voorwaarden van een bedrijf is opgenomen dat wanneer de wederpartij zijn verplichting niet nakomt (de andere partij waarmee het bedrijf dus een overeenkomst heeft gesloten) het bedrijf de overeenkomst zomaar mag ontinden zonder eerst een ingebrekestelling te sturen. Mag dit zomaar?

Toegevoegd na 39 seconden:
ontinden= ontbinden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat mag in principe.

Dat heet het 'recht van reclame' wat inhoudt dat als de koper niet betaalt, de leverancier de overeenkomst mag ontbinden. Dat moet wel schriftelijk maar een voorafgaande ingebrekestelling is niet nodig. Vervolgens mag de verkoper zijn spullen ophalen en inladen (dat heet 'revindicatie') Deze rechten mogen alleen in een heel korte periode worden uitgeoefend.

Een ingebrekestelling is verder ook niet nodig wanneer het duidelijk is dat de ander de overeenkomst niet zal nakomen (de auto kan niet geleverd worden omdat die totalloss is).

Verder hangt het van de precieze bewoordingen af, maar de kans dat het een bepaling is die op de grijze of zwarte lijst van het BW voorkomt is tegenwoordig klein.