Kan een stichting eigenaar zijn van een BV? En wat houdt dat eigendom dan in als je geen winst mag maken?

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Het beste antwoord

Een stichting mag bezittingen hebben omdat zij een rechtspersoon is en dus eigendomsrechten kan verwerven. Winst maken mag ook. Een stichting is iets anders dan een goed doel, ik zou ook een stichting kunnen oprichten die als doel heeft het 'het promoten van aaabc123 bij werkgevers met als doel het versterken van diens positie op de arbeidsmarkt'. Goede doelen hebben meestal een stichting als rechtsvorm, maar eens stichting is niet per defintie een goed doel. Zo zijn er zat dure winkelpanden ondergebracht in bepaalde stichtingen die beheerd worden door winkels en niet vanwege de culturele rijkdom van de straat. Vergelijk het maar de automarkt. Een volkwagen is een auto, maar niet elke auto is een volkswagen. Dat geldt ook voor stichtingen. Een goed doel is een stichting, maar niet elke stichting is een goed doel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stichtingen mogen best wel winst maken en een stichting kan dus ook een bv bezitten.
ronron1212
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Waarom min? Graag toelichting
ronron1212
9 jaar geleden
Poet ik heb een paar volgers die me niet aardig vinden ben dat gewent. Zal de namen maar niet noemen.
ronron1212
9 jaar geleden
Poet bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ van mij ter compensatie van de min. Weet niet wie de min heeft gegeven, maar het antwoord is bijna helemaal correct. Een stichting mag aandelen bezitten omdat het een rechtspersoonlijk is, dat staat los van het feit of ze winst mogen maken of niet. Maar een plus van mij, want een min zonder toelichting vind ik zelf niet fair, dus een plus.
ronron1212
9 jaar geleden
aaabc123 bedankt graag je aanvulling op het antwoord.