Wie is verantwoordelijk voor de kosten van een noodvoorziening van een raam, aangevraagd door de politie, na inbraak in een huurhuis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

De kosten voor de noodvoorziening zijn voor rekening van de bewoner van het huis. Diens belang is er namelijk mee gediend dat deze is geplaatst.

De politie treedt op als zaakwaarnemer voor die bewoner door de plaatsing aan te vragen. Bij zaakwaarneming kan iemand kosten maken op rekening van een ander mits in het belang van die ander. De bewoner kan de schade vervolgens op de verzekeraar verhalen en die weer op de inbreker/vernieler als die ooit wordt gepakt. Een en ander staat in het BW geregeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
De kosten kunnen natuurlijk ook via de verhuurder op diens verzekeraar worden verhaald en zo verder. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor de kosten uiteraard altijd bij degene die de schade en kosten heeft veroorzaakt: de inbreker/vernieler. De rechtsgrond daarvoor is de onrechtmatige daad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan je gewoon verhalen op de inboedel verzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je die niet hebt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verhuurder heeft meestal glasschade meeverzekerd als onderdeel van de opstalverzekering.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wie heeft er nu geen inboedelverzekering?
Dat is toch dom, zo duur is het niet eens. Overigens ramen vallen idd onder opstal niet onder inboedel.
De verhuurder is verantwoordelijk voor de woning en opstal. Bij de huurprijs zit dan eigenlijk altijd ook een glaszetter in. Ook het herstel aan de woning is de verantwoordelijkheid van de verhuurder, die het enkel in het geval van grove schuld van de huurder op hem kan verhalen.