Is de opmerking 'je bent te jong' discriminatie op de arbeidsmarkt?

Ik doel hierbij speciefiek op volwassenen die solliciteren. iemand weigeren omdat ze 50+ zijn bijvoorbeeld valt onder discriminatie, maar geldt dat ook voor 'te jonge' mensen? Als je solliciteert en je word niet aangenomen enkel omdat je 'te jong' bent, is dat dan leeftijdsdiscriminatie?
leeftijd is in dit geval dus de enigste factor, verder is er geen reden tot afwijzing.

En hoe zit dat bij gevallen waarin leeftijd als indicatie gebruikt wordt. Als ik zou solliciteren bij een bedrijf en ze zouden zeggen 'Je bent pas begin 20, dus je hebt nog niet genoeg ervaring', is dat een geldige reden of moet zo'n reden echt gegeven worden op basis van feitelijke gronden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Reddie
9 jaar geleden
Je hele verhaal is overbodig.
Simpelweg krijgt een bedrijf op elke vacature zo'n 20 à 100 sollicitaties.
Daar moeten er dus 19 à 99 afvallen.
Er wordt één iemand gekozen, en de enige die die keuze maakt is het bedrijf. En op grond waarvan is volstrekt irrelevant.
En de reden waarom de keuze niet op jou is gevallen is dus ook uiterst irrelevant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben me nog even verder in het fenomeen gaan verdiepen, en kom tot de volgende conclusie :
Leeftijdsdiscriminatie geldt alleen maar voor meerderjarigen. Je mag iemand van 18 dus niet afwijzen uitsluitend omdat hij te jong zal zijn, maar iemand van 83 ook niet omdat-ie te oud is. Voor minderjarigen echter gelden die beperkingen nog niet. Iedereen begrijpt waarom je een kind van 2 geen baan heeft., En van 6 , En van 11. En ja, met elk jaar dat verstrijkt kom je dichter in de buurt van de volwassenheid, totdat je moet concluderen : ja, nu is dit kind een volwaardige volwassene. En omdat daar geen objectieve maatstaven voor zijn, hanteren we leeftijdsgrenzen. Dan zit je meestal goed. Lullig voor een heel volwassen 17-jarige, lullig voor de werkgever die een buitengewoon onvolwassen 24-jarige aanneemt. (Al zal dat in het sollicitatiegesprek wel naar voren komen). Ook weer lastig, want er zijn er verschillende ; 16, 18 en 21 jaar. Voor afwijzing op grond van minderjarigheid (" te jong" ) kunnen alle drie de grenzen worden bedoeld, maar bij arbeid meestal de laatste 2. Overigens zijn er legio banen / functies waarbij je onder je veertigste eigenlijk geen enkele kans maakt. Maar niet puur of uitsluitend op grond van je leeftijd.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
of het discriminatie is of niet maakt niet uit: je bent afgewezen
als je het vriendelijk vraagt, verzinnen ze misschien wel een andere reden voor je, maar het resultaat blijft gelijk: je bent afgewezen

Antwoorden (3)

Nee, onderscheid maken of iemand afwijzen omdat iemand ' te jong' is, is geen discriminatie. Het gaat namelijk vanzelf over, (te oud zijn niet) en het is niet de leeftijd ZELF die iemand buiten spel zet, maar het gebrek aan ervaring , niet alleen op het vakgebied maar in het algemeen. En ook een stukje ontwikkeling ; je bent pas helemaal af en uitgegroeid (vooral qua hersens) als je 21 bent. Bovendien mist een te jong iemand een stukje juridische zelfstandigheid die nodig kan zijn voor het nemen van beslissingen. Ook kan de lichamelijke of psychische belasting van de baan te groot zijn voor iemand die nog niet een bepaalde leeftijd heeft bereikt en de consequenties wellicht nog niet kan overzien of daar nauwelijks voor aansprakelijk gesteld kan worden.

Uiteindelijk betekent ' te jong' dus wel wat meer dan alleen maar de leeftijd. Het heeft echt te maken met het overgangsgebied tussen kind en volwassene waar je op die leeftijd nog zit, zelfs als je net toevallig bij de uitzonderingen hoort. Dan heb je gewoon effe pech, maar nogmaals, het gaat vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om ter uitvoering van de Richtlijn 2000/78/EG, tot instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep (PbEG, 2000, L303) alsmede in verband met artikel 1 van de Grondwet, het maken van onderscheid op grond van leeftijd bij arbeid, beroep en beroepsonderwijs te verbieden"

Afwijzing met alleen de reden "je bent te jong" is idd leeftijds discriminatie omdat er alleen wordt gerefereert naar de leeftijd.
Dit word meestal omzeilt door de reden " we zoeken iemand met meer ervaring "

Voorbeeld nummer 2 is ook leeftijds discriminatie omdat men ook hier selecteert op grond van leeftijd. Omdat men begin 20 is wil nl niet automatisch zeggen dat er niet genoeg ervaring is.

In de link vindt je een uitleg van de "Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Al kun je wel degelijk te jong voor een baan zijn (chauffeur op je 17e zal b.v. een probleem zijn omdat je dan ook geen rijbewijs hebt) is het puur (!) op grond van de leeftijd (jong/oud) iemand afwijzen wel degelijk discriminatie. Hoewel ik het volledig met het antwoord van Marleen eens ben dat met 'jong' vaak een gebrek aan ervaring e.d. bedoeld wordt is de MIN voor het antwoord van redeye1973 NIET terecht ! Bovendien is het antwoord ook goed onderbouwd. Daarom een plus ter compensatie !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Ozewiezewoze :)
Ik snap de min ook niet zo , of ik mis iets in de vraag? Misschien moet ik even uitleggen dat ik nu puur naar de vraag heb gekeken en de praktische uitvoering van deze wet wel even buiten beschouwing heb gehouden.
Ben het daarom ook zeker eens met je voorbeeld en ook met de argumenten die Marleen voordraagt :)
Als je solliciteert voor bijvoorbeeld een acteur die een oude man moet spelen, is de afwijzing legitiem.
Echter kan het in andere gevallen discriminerend overkomen, maar is het een synoniem voor weinig (levens) ervaring.