Mag de term "extra kwaliteit" zomaar op een etiket vermeld worden?

Soms staat op verpakkingen "extra kwaliteit". Dat klinkt wel leuk maar mag zo'n vage term zomaar gebruikt worden, of zijn fabrikanten nog verplicht om dat nader toe te lichten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over extra kwaliteit, nieuw, goedkoop etc. heb ik geen idee maar met bijv. teksten zoals: Light enzo : Claims Er zijn voedings- en gezondheidsclaims. Een claim is het best te vertalen als een bewering. De EU en Nederland willen echter dat jij als consument eerlijke informatie krijgt. De term 'light' is een bekend voorbeeld van een claim. Ook de zin 'goed voor hart- en bloedvaten' is zo'n voorbeeld. Het Warenwetbesluit etikettering van levensmiddelen (WEL) heeft daar een aanvulling op waarin dit beschreven staat. Zo lees je daar dat de claim 'bevat vitamine C' niet op een etiket mag staan van een product met veel vet of suiker. Je kunt dan immers de indruk krijgen dat het een gezond product is, terwijl dit niet zo is. De claim 'vezelrijk' mag alleen als het product 6 g vezels of meer per 100 g bevat. Een gezondheidsclaim moet altijd wetenschappelijk worden bewezen. Op die manier beschermd de VWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) onze gezondheid. Lightproducten Op een etiket lees je 'light'. Wanneer mag een producent dit vermelden? Het Warenwetbesluit voedingswaarde-informatie levensmiddelen geeft je duidelijkheid. Namelijk als het product, in vergelijking met het origineel, 30% minder vet, koolhydraten, eiwitten of een combinatie hiervan bevat. We geven je een voorbeeld: light chips. Gewone chips bevatten 30% vet. Als de producent chips kan maken met maar 20% vet (dit is 33% minder vet dan 'normaal'), mogen ze light genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Namelijk als het product, in vergelijking met het origineel, 30% minder vet, koolhydraten, eiwitten of een combinatie hiervan bevat. We geven je een voorbeeld: light chips. Gewone chips bevatten 30% vet. Als de producent chips kan maken met maar 20% vet (dit is 33% minder vet dan ‘normaal’), mogen ze light genoemd worden. Even doorrederend kan dus je dus light chips maken die vetter is dan niet-light chips van een ander merk. Merk 1 Normaal 40% vet, Light 28%
Merk 2 Normaal 28% vet, Light 19% In mijn ogen zou een absolute standaard moeten gelden per productsoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*redenerend

Het beste antwoord

Ja hoor, dat mag, want het zegt geen fluit. Dus dan lieg je ook niet.

Kwaliteit is ook al een beetje relatief begrip. Maar dat maakt niet uit; zolang er geen keiharde (medische) claims op een verpakking staan, mag een product alles roepen in de hoop dat de potentiële klant er in trapt.

Denk ook aan veel gehoorde kreten als : "helpt bij / ondersteunt / draagt bij aan / verbetert " die je veel op ..."voedingssupplementen" (want geneesmiddelen mogen ze beslist niet heten) staan. Allemaal geleuter, maar klanten slikken het als zoete koek.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik me voor zou moeten stellen bij extra kwaliteit appelmoes. Zit er meer suiker in ? Minder ? Mooiere appels ? Betere rassen ? Verhoogt dat de voedingswaarde ? Maakt dat het product gezonder ? Lekkerder ? Dan wat ? Andere merken ? Hun oude appelmoes ? Het lijkt me sterk...
Het enige dat de klant met die informatie kan is hopen dat hij iets ' beters' heeft dan.....andere appelmoes ? Verse zelfgemaakte appelmoes ? Appels ?? Of zit het gewoon in een beter blik ? Affijn, dat plaatje mag de klant zelf invullen.

Het zegt in elk geval niets betrouwbaars, meetbaars of controleerbaar over het product. Reclame - want dat is het natuurlijk - is niet objectief en hoeft ook niet waar te zijn. Als je maar opvalt. En dat doet het blijkbaar, anders had je deze vraag niet gesteld ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Marleen, ja mooi antwoord vooral het einde (;+=))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Zijn allemaal loze kreten. Net als : nu met verbeterd extra lekker recept.

Toegevoegd na 25 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/vraag-en-antwoord/wat-moet-er-op-het-etiket-van-voedingsmiddelen-staan.html

Extra kwaliteit is geen voedingsclaim noch een gezondheidsclaim. Zolang het dat niet is(of iets anders in de paar punten genoemd) kan je er van alles op zetten.

Als er "extra vergine" op een etiket staat is dat bijvoorbeeld een voedingsclaim.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klopt, het mag zomaar op het etiket staan, ik begrijp de min weer eens niet. Een beetje uitleg daarover zou wel gepast zijn. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach daarom geven wij een plus, helpt die min ook niet...
paulus811
9 jaar geleden
Het antwoord is prima. Extra kwaliteit is net zo'n waardeloze kreet als 'ambachtelijk', 'vol van smaak', 'zorgvuldig geselecteerd' of 'origineel recept'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iets subjectief is , is het wel smaak. Een claim als ' nu nog lekkerder' kan dus echt NOOIT hard gemaakt worden.