Ik ben opgenomen geweest met een IBS, kan ik in alle gevallen lichamelijk onderzoek weigeren?

Ik ben opgenomen met een IBS (inbewaringstelling).
De volgende dag wouden de hulpverleners van de instelling een lichamelijk onderzoek doen, in verband met onder andere mogelijk kalium tekort.
Toen ik weigerde met het argument bloedafname vervelend te vinden, bleek ik dat niet kon weigeren, wat kan ik hier tegen doen? valt lichamelijk onderzoek, zoals bloedafname, bloeddruk meten en urine checken onder de wet van gedwongen opname, en kan ik hier met bijvoorbeeld een IBS of RM niks tegen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Je kan dit weigeren: lees het stuk over lichamelijke integriteit. http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzorg/2419534/2419537/214086/2141651111/6057469-09_03aiGedwongenopn1.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan het weigeren, maar of het verstandig is...
Je bent niet voor niks opgenomen. En met bloedonderzoek kunnen ze mogelijk een verklaring vinden voor je gedrag. Als je afwijkende bloedwaarden hebt kan dat ook psychische klachten veroorzaken.
Poet
9 jaar geleden
Doe niet zo moeilijk. Laat ze gewoon even doen wat ze belangrijk vinden. Ze zijn niet gek ofzo

Het beste antwoord

IBS met RM (Inbewaringstelling met Rechterlijke Machtiging)
(Zo staat het in art. 2.4.7. van de Wet Bijzondere opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ).
Als regel kunt u niet gedwongen worden een behandeling te ondergaan die u niet wil of waarvoor u of uw bevoegde vertegenwoordiger geen toestemming heeft gegeven.
Ook als de bevoegde vertegenwoordiger wel toestemming heeft gegeven voor de behandeling maar u verzet zich daartegen, mag de behandeling niet worden toegepast.
Maar, het artikel van hierboven genoemde Wet gaat nog verder:
als uitzondering kan het voorgestelde of overeengekomen behandelingsplan wel worden toegepast voorzover dat noodzakelijk is om ernstig gevaar voor uzelf, zoals uitputting, uitdroging of uithongering af te wenden.
In een noodsituatie kunnen, ter overbrugging hiervan, middelen en maatregelen zonder uw toestemming worden aangewend die niet in het behandelingsplan zijn opgenomen.
In bepaalde gevallen kunt u te maken krijgen met medicatie onder dwang. Het gaat dan meestal om een injectie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor het gemak neem ik de link die Rieneke al plaatste even over:
http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzorg/2419534/2419537/214086/2141651111/6057469-09_03aiGedwongenopn1.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus voor de prachtig mooie link ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de vraag wordt gesteld door iemand die al in een psychose zat en fantasie en werkelijk door elkaar heen haalt, en een halve waarheid stelt wordt een antwoord ook niet relevant voor diegene.