ben ik strafbaar als ik niet geïnformeerd ben over de regels maar de regels wel geschonden heb?

bijvoorbeeld : als je op een bedrijf iets verkeerds doet maar je hebt de regels niet ontvangen en het is nergens te vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Welke regels heb je dan geschonden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dit is gewoon een vraag had er vandaag een discussie over
ronron1212
9 jaar geleden
Ja strafbaar is een groot woord maar je kunt er op worden aangesproken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Bedrijf is ook strafbaar, die hoort je de regels duidelijk te maken
ronron1212
9 jaar geleden
Als het goed is heb je bij het tekenen van je contract de regels ontvangen.
tinus1969
9 jaar geleden
Het gaat er (ook) om, wat voor regels. Zo staat er blijkbaar in de Strafwet, dat 'iedereen geacht wordt de wet te kennen'; maw. je kunt je bij misdaden nooit beroepen op 'ik weet het niet'. Dit ligt anders als het gaat om bv bedrijfsreglementen.

Antwoorden (4)

ja, want je hebt het toch gedaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
terwijl het bedrijf/school mij helemaal NIKS over de regels heeft verteld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat jij daar aansprakelijk voor bent, een bedrijf is aansprakelijk voor de fouten die werknemers maken. Vaak zijn zij daar ook voor verzekerd. Je kunt natuurlijk wel een waarschuwing krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en op school bijv: je gooit iets op de grond en de school heeft helemaal niks te bewijzen dat je niet op de grond mag gooien
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat laatste valt onder onfatsoenlijk gedrag. Dat hoeven ze niet te bewijzen. Dat hoor je gewoon niet te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde dus eingelijk (was wel een slecht voorbeeld, sorry) je hebt iets gedaan dat niet volgens de regels is (jijzelf hebt de regels niet gekregen of op een andere manier gehoord) ben je dan aanspreekbaar/strafbaar?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Strafbaar wel als je regels geschonden hebt die in het wetboek van strafrecht staan. Daarvan kan je niet zeggen "Ik wist het niet"
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Of beter gezegd als je regels geschonden hebt die volgens de wet strafbaar zijn. Dus bij het plegen van een strafbaar feit.
Nee, volgens de Rooms-katholieke kerk kan men onwetend niet zondigen.

Dat heb ik vroeger in de catechismus les geleerd.
Het betreft natuurlijk zaken die de "zondaar" niet kan weten.
Als je bijvoorbeeld op een bedrijf een kraan van een opslagtank open draait en het product stroomt over de vloer, dan is het (ook zonder geïnformeerd te zijn over de regels) dat dit niet kan/mag.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Heeft dat iets met wet en regelgeving te maken in Nederland?
Edraket
9 jaar geleden
Elke Nederlander behoort de wet te kennen.
Dus bij zaken die wettelijk geregeld zijn geldt deze regel van de kerk niet. Maar niet alles is wettelijk geregeld.
Zeker niet binnen bedrijven die met bedrijfsvoorschriften werken.
ronron1212
9 jaar geleden
Maar bedrijfsvoorschriften zijn regels waar je je in een bedrijf aandient te houden en daar doen jou kerkelijke regels niets aan.
Edraket
9 jaar geleden
Natuurlijk moet je je aan de bedrijfsregels houden.
Maar die regels moeten je wel zijn verteld. De werknemer moet zijn geïnstrueerd.
Het bedrijf moet dat kunnen aantonen door een handtekening voor ontvangst van de bedrijfsregels, of een handtekening op de presentielijst van de instructie door de instructeur of de persoon die verantwoordelijk is voor de bedrijfsinstructies. Als de werknemer niet bekend is met de voorschrift(en) geldt
mijns inziens de regel "onwetend kan men niet zondigen"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gast, het gaat hier niet om de Rooms-Katholieke kerk, het gaat hier om wetten en regels
Ik heb vandaag nog arbo gehad en daar heb ik het volgende geleerd.
Als je een over toedeling begaat en je bent niet op de hoogte gesteld door de werkgever en er is ook geen mogelijkheid dat je dit zou weten is het bedrijf 100% aansprakelijk en niet jij.
Hier mee bedoel ik dat de regels jou niet verteld zijn gegeven zijn jij dus ook nergens voor getekend hebt dat je ze gelezen hebt en ze ook niet ereplaatsen aan wazig zijn dan ben je dus niet aansprakelijk.
Mogelijk dit wel het geval zijn dan mag het bedrijf 60% van de boeten op jou verhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Arbo is een wetgeving. Geen bedrijfsregel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behoort het bedrijf zit niet aan de wet te houden?
De het geld nog steeds als hij kan aan tonen dat hij het net weet kan het bedrijf hem niet aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een aan wazig antwoord
ronron1212
9 jaar geleden
Het gaat in de vraag om bedrijfsregels niet om wetgeving want dat is weer iets anders die zijn namelijk wettelijk vastgesteld en dat had vraagsteller dus moeten weten.
Vaak wordt je geacht de regels te kennen, en als die je niet vertstrekt zijn hoor je er om te vragen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit ergens gewerkt waar je ergens in de eerste week niet een of andere dikke map voor je krijgt met daarin alle regels - waarvan de meeste overigens voor zich spreken - waar je je krabbeltje onder moet zetten, of in elk geval een foldertje of een rondleiding of een lijstr aan de muur van de kantine.

Dan zijn er regels die zo voor zich spreken dat je je niet achter onwetendheid kunt verschuilen. Van het meenemen van kantooreigendommen tot het betreden van werkruimtes zonder veilige kleding en bedienen van apparaten waartoe je niet bevoegd bent of alcohol drinken op het werk of een boek lezen op een rustig moment achter de kassa.

Het hangt er dus ook een beetje van af wat je precies hebt uitgevreten en hoe ernstig of potentieel schadelijk de overtreding is. Als je bijvorbeeld met warm weer in een topje bent gekomen en je blijkt alleen bedekte schouders te mogen hebben. Daar zul je je baan niet over verliezen ; dat weet je dan gewoon voortaan.

Ben je echt op geen enkele manier op de hoogte gesteld , daar ook geen gelegenheid toe gehad of gekregen , en was het niet iets dat overduidelijk voor zichzelf sprak, dan treft jou geen blaam. Maar de volgende keer dan wel oppassen. Was het iets dat elk normaal denkend mens had kunnen weten of is er wel degelijk ooit melding van gemaakt, of heb je verzuimd je op de hoogte te stellen, dan ga je niet zomaar vrijuit.
Maar ook dan zullen eventuele maatregelen van de ernst van de overtreding afhangen. In de regel volstaat een waarschuwing.