door burgemeester 3 maanden huis uitgezet voor bezit harddrugs maar moet me zelf ook verandwoorden voor rechter ! dan wordt ik toch 2x gestraft in 1z?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Het uit huis uitgezet worden door de burgemeester is niet de straf maar de maatregel die hij heeft genomen in het kader van de hardere aanpak van het in het bezit hebben en /of gebruik van harddrugs en het handhaven van de openbare orde.
Burgemeesters en politie uit de grensstreek (Limburg) willen zelfs meer geld, middelen en mankracht.
Er is proces verbaal opgemaakt en dit wordt in België doorverwezen naar de correctionele rechtbank. De magistraat van de correctionele rechtbank beslist uiteindelijk over de strafmaat. Dit kan variëren tussen vrijspraak, een geldboete tot aan een gevangenisstraf (met of zonder geldboete).
Afhankelijk van de ernst van de overtreding is kan men een geldboete krijgen tussen 1.000 en 100.000 euro krijgen en/of een gevangenisstraf tussen drie maanden en vijf jaar. De genoemde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen, wat betekent dat de boete in werkelijkheid veel hoger kan zijn. Bij het beoordelen van de ernst van de overtreding wordt o.a. rekening gehouden met de leeftijd en in hoeverre men de ‘openbare orde’ verstoord heeft.
Openbare orde is een zeer ruim begrip met vele betekenissen die alle min of meer verwijzen naar de wettelijke orde. Het illegaal in het bezit hebben bv van wapens of harddrugs kan vallen onder "verstoren van de openbare orde".

Toegevoegd na 1 dag:
Wordt er gebruik gemaakt van de Nederlandse wetgeving dan kan sluiten van de woning op grond van art.13b van de Opiumwet (de Wet Damocles).
Bij gebruikmaking van art 13b van de opiumwet (de Wet Damocles) is het bijzondere van deze bepaling dat niet hoeft te worden aangetoond dat de openbare orde in het geding is. Louter de aanwezigheid van drugs boven de normen voor eigen gebruik in de woning vormt al voldoende rechtvaardiging om de woning te sluiten. Het gaat hier om een sluiting voor bepaalde tijd, waarbij de burgemeester betrokkene eerst moet waarschuwen en op de hoogte moet stellen van de geconstateerde overlast, alvorens hij kan besluiten tot sluiting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat zie je niet helemaal goed.
De maatregel van de burgemeester is geen straf (ook al zal dat wel zo voelen) maar beheersmaatregel die hij mag nemen op grond van de gemeentewet (art174a) om de verdere verstoring van de openbare orde te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Je kan (nog) een toelichting bij je vraag geven. Daar is genoeg ruimte voor nog heel veel woorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat hierbij denk ik niet om een kleine hoeveelheid harddrugs. Gezien je andere vraag. Burgemeester kan je zien als een gevaar voor de omgeving, Ivm Bijv dealen van de drugs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Wet Victoria (art 174a Gemeentewet) geeft de burgemeester de bevoegdheid tot sluiting van een woning door gedragingen in die woning. Om tot sluiting van de woning over te kunnen gaan, moeten de effecten van de verstoring van de openbare orde rond de woning te kenmerken zijn als ernstige overlast.
De bevoegdheid van de burgemeester op grond van de Wet Damocles (art13b van de Opiumwet - geen Gemeentewet) gaat boven de bevoegdheid van artikel 174a.
De burgemeester dient op grond van art 13b Opiumwet alleen de aanwezigheid van drugs aan te tonen, terwijl bij 174a ook de overlast moet worden aangetoond.
Drugs(gebruik) zorgt zeer regelmatig voor veel overlast in de omgeving. Dat kan gaan van een komen en gaan van (mede-)gebruikers tot overlast die u zelf veroorzaakt onder invloed van verdovende middelen. Vaak bent u door het gebruik van de middelen zelf helemaal niet op de hoogte van de overlast die u veroorzaakt.

Gezien er in een andere vraag over huiszoekingen gesproken wordt ga ik er vanuit dat er door politie en justitie aardig is op geschaald. Dit gebeurd niet zo maar omdat u met een pilletje buiten de deur betrapt wordt. Er lijkt mij dus dat er meer gebeurd is dan dat u verteld. Dan ook wordt niet ieder pand waar drugs gebruikt wordt gesloten door de burgemeester. In de meeste gemeentes gebeurd dat bijvoorbeeld ook niet bij hennepplantages terwijl daarbij wel veel gevaar en overlast voor de omgeving is.

Op grond van artikel 13B Opiumwet mag de burgemeester een woning sluiten onder bestuursdwang:
"De burgemeester is bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang indien in woningen of lokalen dan wel in of op bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is."

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik zie trouwens dat u in de vorige vraag een Belgisch antwoord als antwoord heeft gekozen. Woont u in NL of in BE? De wetgeving verschilt namelijk nogal.