Mag de overheid de eigen bijdrage voor zorg zonder verblijf c.a. voor gepensioneerden hoger stellen dan voor niet-gepensioneerden?

Het gaat erom, of het juridisch mag. Ik moet in beginsel sinds mijn pensionering bijna het dubbele bedrag betalen aan eigen zorgbijdrage dan voorheen. De opgegeven reden is, dat men sinds pensionering minder belasting hoeft te betalen. Kennelijk gaat de regering er van uit, dat men dan meer netto in het "handje" krijgt. Maar volgens mij is het vrijwel altijd zo, dan men na pensionering netto minder krijgt dan voorheen. Dus als de overheid iets wil, dan moeten ze naar het totale inkomensplaatje kijken. Nu meet de overheid met 2 maten. Is dat niet in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur of iets dergelijks, waar een rechter een uitspraak over kan doen, bijvoorbeeld met het gelijkheidsbeginsel?

Het is wel zo, dan men vermindering kan aanvragen als men jaarlijks meer dan 2500 euro minder verdient dan voorheen. Maar dat doet niets af aan het meten met twee maten.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
het gaat hier om de wet en de AWBZ.
http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bring2Mind/DMX/Download.aspx?EntryId=3796
corzijlstra
9 jaar geleden
Valt de hoogte van de bedragen van eigen risico in de AWBZ zelf te lezen? Of dat er verschil moet zijn tussen eigen bijdragen voor gepensioneerden en niet-gepensioneerden? Of heeft het kabinet of de minister dat in een uitvoeringsbesluit, zoals een algemene maatregel van bestuur of een ministerbesluit, geregeld? Dit soort besluiten zijn volgens mij wel (bestuurs)rechterlijk toetsbaar.
ronron1212
9 jaar geleden
https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-1-4-8-bereken-uw-eigen-bijdrage-zorg-met-verblijf.html
fisbel
9 jaar geleden
Zie de aanvulling op mijn antwoord hieronder als reactie.

Antwoorden (2)

U stelt dat AOW-gerechtigden sterk benadeeld zouden worden wat betreft de hoogte van de Eigen Bijdrage. Ik kan die conclusie niet delen. Lees hieronder.

Waarschijnlijk bent u niet goed of niet volledig geïnformeerd. De Eigen Bijdrage is in principe gebaseerd op het verzamelinkomen Box 1 2 3. Als u bij de pensioengerechtigde leeftijd opeens twee keer zoveel Eigen Bijdrage moet betalen dan moet dat met het verzamelinkomen te maken hebben. En met uw specifieke inkomenssituatie. Partner? Het verdubbelen heeft geen rechtstreeks verband met uw pensionering.

Er kan zoals u schrijft peiljaarverlegging worden aangevraagd als het inkomen met meer dan € 2500 is gezakt. Als het inkomen in 2012 – peiljaar voor 2014 – minimaal € 2500 hoger was dan in dit jaar kan om deze peiljaarverlegging worden verzocht. Aanvraag kan tot 1 april 2015. Zie bron 3.

Er zijn wel allerlei aanpassingen en wetswijzigingen wat betreft de Eigen Bijdrage. Vanaf 2014 wordt de Wtcg-korting bij Zorg met Verblijf afgeschaft. Dit betekent dat er geen 8 of 16% korting op de eigen bijdrage meer gegeven wordt. Deze afschaffing betreft alle leeftijden.

In 2014 ontvangt u op de eigen bijdrage Zorg zonder Verblijf nog wel 33% Wtcg-korting (alle leeftijden). Op grond van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) krijgen chronisch zieken en gehandicapten die thuis wonen (Zorg zonder Verblijf en Wmo) deze 33% korting op hun eigen bijdrage. De korting wordt verrekend met de factuur of het persoonsgebonden budget. 2014 is het laatste jaar dat deze korting gegeven wordt; per 1 januari 2015 wordt hij afgeschaft. Deze wet moet voor zover ik weet nog wel in de Tweede en Eerste Kamer worden geaccordeerd. De afschaffing van de korting betreft alle leeftijden.

Het zal u bekend zijn dat de Compensatieregeling Eigen Bijdrage (CER) m.i.v. 2014 is afgeschaft. De algemene tegemoetkoming is m.i.v. 2014 eveneens afgeschaft. Eind van dit jaar krijgen mensen die hier recht op hebben de algemene tegemoetkoming nog wel uitgekeerd, maar deze tegemoetkoming is gebaseerd op 2013.

Daarnaast zijn er aanpassingen wat betreft vermogen. De inkomensbijtelling vanwege vermogen voor de eigen bijdragen Wmo en AWBZ ging per 1 januari 2013 omhoog van 4% naar 12%. (alle leeftijden)
Gepensioneerden met een laag inkomen kunnen hier voordeel hebben vanwege de ouderentoeslag (extra vrijstelling op vermogen) Deze ouderentoeslag wordt overigens voor 2015 afgeschaft.
fisbel
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Bedankt! Iemand van het CAK heeft mij verteld, dat de zware verhoging wel te maken heeft met mijn pensionering. Volgens hem/haar zou dat te maken hebben met de gunstiger belastingschaal waarin gepensioneerden in komen.
fisbel
9 jaar geleden
Het verhaal van Lies12 heeft me aan het denken gezet. Je denkt er best veel van te weten (in de privé situatie betaal ik ook een eigen bijdrage aan het CAK) maar het verschil in berekening 65+ / 65- was toch nog niet goed bij me doorgedrongen. Ik heb de rekenmodule van het CAK ingevuld voor een alleenstaande met 3 uur zorg in 2014. Inkomen € 30.000 Uitkomst: € 64,56 en € 112,56: een 65-plusser betaalt inderdaad over gelijk inkomen bijna het DUBBELE aan eigen bijdrage !! De uitleg van Lies12 en de uitleg van het CAK blijven mijns inziens in het algemene steken en verhelderen niet volledig. De uitleg komt er op neer dat er in de berekening rekening mee wordt gehouden dat het inkomen van 65-plussers lager is, maar ook de te betalen belasting over dit inkomen. Zaken als ouderentoeslag, belastingkortingen, verschillende Wtcg-kortingen, extra vrijstelling op vermogen van € 10.000 voor 65-minners, verschillen in de berekening Hoge en Lage eigen bijdragen, het maakt een goed inzicht alleen maar moeilijker. De 'echte' verklaring zit bij nadere bestudering in het VRIJGESTELDE bedrag van de berekening:
Voor een 65-minner € 23.295 en voor een 65-plusser € 16.456 (jaar 2014 – peiljaar 2012) De berekening wordt dan: (verzamelinkomen – vrijgesteld bedrag) x 15% + € 247. De uitkomst delen door 13 (perioden van 4 weken) is periodebijdrage. Hierop gaat in 2014 nog de Wtcg-korting af. Voor gehuwden / meerpersoonshuishoudens gelden vrijstellingen van € 22.957 (65-plussers) en € 29.174 (65-minners of minimaal 1 persoon 65-) Zelfde conclusie: pensioengerechtigden betalen over een gelijk verzamelinkomen bijna dubbel zoveel eigen bijdrage. Dit heb ik me nooit gerealiseerd.
http://www.hetcak.nl/portalserver/stream/cak-klanten/2-zorg-thuis/2-12-downloads/Folder%20ZzVWmo%202014.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hm, ik ook niet. Weet alleen wat het CAK zegt over "berekening op iets andere manier vanwege andere wijze IB en nogwat blabla", maar als de EB inderdaad uitkomt op het dubbele van wat EB zou zijn bij hetzelfde inkomen van iemand die niet gepensioneerd is, kan ik me de duiding van vraagsteller als "niet eerlijk" nog veel beter voorstellen! Nu zal het niet bij elk inkomen neerkomen op een verdubbeling, maar alsnog is dat verschil veel groter dan ik had verwacht. Als je dan ook nog bedenkt dat veel mensen met een PGB feitelijk minstens de helft van het jaar een dubbele eigen bijdrage betalen vanwege de zgn. samenloop, wordt dat alleen maar wranger.
corzijlstra
9 jaar geleden
Het CAK zegt zelf, dat de eigen bijdrage voor gepensioneerden op een andere manier wordt berekend dan de eigen bijdrage voor anderen. Als dat in de wet in formele zin (AWBZ) staat, dan mag dat juridisch. Maar als dat in een uitvoeringsbesluit staat, dan is het wel rechterlijk toetsbaar met de beginselen van behoorlijk bestuur. Of zie ik dat verkeerd? Beter lijkt mij om de eigen bijdrage simpelweg afhankelijk te stellen van het netto inkomen. Die gegevens heeft de Belastingdienst. Dan krijgt men ook geen strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur.
fisbel
9 jaar geleden
De hoogte van de Eigen Bijdrage Cak is vastgelegd in het bijdragebesluit Zorg. In de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten is vastgelegd dat het CAK de eigen bijdrage vaststelt en int. https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-2-10-wetgeving
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008253/geldigheidsdatum_05-10-2014
corzijlstra
9 jaar geleden
Dus een maatregel op grond van het Bijdragebesluit Zorg kan rechterlijk worden getoetst aan de beginselen van behoorlijk bestuur, omdat dat besluit geen wet in formele zin is.
corzijlstra
9 jaar geleden
Het Bijdragebesluit Zorg kan worden getoetst aan de beginselen van behoorlijk bestuur. Volgens mij is het zo, dat de rechter in een rechtszaak dat besluit geheel of gedeeltelijk onverbindend kan verklaren.
De eigen bijdrage wordt inderdaad anders berekend voor gepensioneerden. Bij eenzelfde inkomen voor niet-gepensioneerden zou je een lagere eigen bijdrage (EB) betalen. Tenzij je een partner hebt die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, dan wordt de eigen bijdrage pas anders berekend wanneer dat het geval is. De site van het CAK zegt daarover dit:

"Bent u pensioengerechtigd? Dan is uw maximale periodebijdrage relatief hoger dan voor niet-pensioengerechtigden. Waarom?

U betaalt minder inkomstenbelasting
U betaalt geen AOW-premie meer.
U heeft recht op andere heffingskortingen voor de inkomstenbelasting. "
(Bron 1)

Maar: de opgelegde EB is inkomensafhankelijk. Als het inkomen daalt doordat u stopt met werken, zal in veel gevallen de EB lager worden. Alleen niet zoveel lager dan wanneer u die inkomensval zou hebben gehad om een andere reden, zoals bij werkloosheid.

Het is dus niet zo dat men er hier vanuit zou gaan dat uw inkomen na pensionering stijgt. Wanneer het inkomen daalt, daalt de EB ook. Alleen in verhouding daalt die iets minder wanneer de inkomensdaling te maken heeft met pensionering.

Lastig bij een inkomensdaling is dat het CAK de EB oplegt aan de hand van uw inkomen van twee jaar terug. Bij een plotse daling van het inkomen kunt u daarom peiljaarverlegging aanvragen. Wanneer het inkomensverschil groot genoeg is wordt dan de EB berekend over uw huidige inkomen.

U heeft het over "meten met twee maten", maar in feite is deze regeling bedoeld om juist NIET met twee maten te meten. Het bruto/nettoverschil is voor gepensioneerden wat gunstiger, en er geldt een ouderenkorting bij de berekening over het vermogen. Daardoor zou een berekening enkel gebaseerd zijn op het bruto inkomen, gunstiger zijn voor gepensioneerden dan voor niet-gepensioneerden. In feite heeft men getracht met deze regeling de EB meer te baseren op het daadwerkelijke besteedbaar inkomen dat een zorgvrager heeft. Mij lijkt dan ook dat deze andere berekening de rechterlijke toets wel zou kunnen doorstaan, wellicht tenzij u aan zou kunnen tonen dat voor u de relatief gunstiger belastingregel niet opgaat en u hierdoor nadeel ondervindt ten opzichte van andere gepensioneerden. Voor het overige is deze regel net zo 'oneerlijk' te noemen als juist die regels die maken dat gepensioneerden minder inkomstenbelasting betalen. Gedifferentieerde belastingmaatregelen zijn wellicht gevoelsmatig niet altijd eerlijk; daarmee zijn ze echter nog niet onwettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Bedankt! Dat gepensioneerden minder belasting, enz. hoeven te betalen komt naar mijn inschatting door het feit, dat het inkomen van gepensioneerden vrijwel altijd lager wordt, zelfs bijna altijd het netto inkomen. Ter vergelijking, waarom krijgen bejaarden kortingen bij bijvoorbeeld bij NS? (Onder meer) omdat ze bijna altijd een lager inkomen hebben dan voorheen.
Volgens mij is het het beste als de eigen bijdrage wordt berekend naar het netto inkomen voor zowel gepensioneerden als niet gepensioneerden. Dan kweek je rechtsgelijkheid. Die inkomensgegevens heeft de Belastingdienst wel. Daar zijn geen formulieren voor nodig. Zoals het nu gaat blijft er altijd iets van rechtsongelijkheid, hoe je het wenst of keert. Als het rechtstreeks vloeit uit de wet in formele zin (vastgesteld door de Staten Generaal), dan is daar niets aan te doen door de rechter. De rechter kan wel ingrijpen in Algemene Maatregelen van Bestuur (uitvoeringsbesluiten van het kabinet) of besluiten van een minister. Tenminste, zo heb ik het vroeger geleerd op school.
fisbel
9 jaar geleden
Lies12: Zie de aanvulling op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je wat het is Cor; welke keuze ook gemaakt wordt voor zo'n berekening, er zullen altijd voor ons idee eerlijke of minder eerlijke kanten aan zitten. Bereken je bijvoorbeeld over het netto inkomen, dan zou dat deels de progressieve heffing van inkomstenbelasting teniet doen: iemand valt in een hogere schijf voor de inkomstenbelasting, maar dat wordt dan weer deels gecompenseerd doordat inkomensafhankelijke regelingen kijken naar het netto in plaats van het bruto inkomen. Of wat te denken van het verzamelinkomen, dus het inkomen na aftrek van - voor deze groep vooral relevant - de bijzondere ziektekosten? Ik heb meestal behoorlijk wat aftrekposten. Nu betaal ik toch al de laagste eigen bijdrage omdat ik rondom het minimum zit, maar je zou best kunnen beargumenteren dat het verzamelinkomen meer zegt over iemands daadwerkelijke besteedbare inkomen dan het netto inkomen. Maar wat dan van mensen die - misschien óók vanwege hun handicap - hoge kosten maken voor zaken die NIET aftrekbaar zijn? Ik betaal bijvoorbeeld een veel hogere huur voor mijn aangepaste woning dan ik zou betalen wanneer ik niet gehandicapt was geweest. Wat dan? Ook rekening houden met vaste lasten? En wanneer rekenen we dat dan mee? Alleen als iemand door een handicap hogere lasten heeft, of ook wanneer het om andere redenen is? Alleen redenen "geheel buiten iemands schuld", of ook hogere kosten die iemand heeft door keuzes die hij heeft gemaakt in het verleden, en waar hij nu niet meer onderuit kan? Bijvoorbeeld een hypotheek met hoge maandlasten bij iemand die in de looptijd zijn werk is kwijtgeraakt? En gaan we dan ook kijken naar hoe zuinig iemand boodschappen doet? Houden we daarbij rekening met keuzes die iemand maakt vanwege zijn handicap, bijvoorbeeld kant-en-klare maaltijden of voorgesneden - dus duurdere - groente? Of alleen wanneer iemand vanwege een aangetoonde allergie of intolerantie bepaalde voedingsmiddelen niet kan gebruiken en daarom duurder uit is? Ik drijf het een beetje ver door hoor, maar dat is om aan te geven dat elke keus zijn eigen 'oneerlijkheden' kent. Vooral wanneer je zélf het idee hebt door een regel benadeeld te worden. En dat is geen verwijt; dat zit een beetje in elk mens denk ik. In dit geval heeft de wetgever hiervoor gekozen, en och, er valt iets voor te zeggen. Zo simpel ligt het voor mij. Betalen moeten we toch wel :-D
corzijlstra
9 jaar geleden
Het gaat mij erom, of het juridisch mag. Daarom heb ik de vraag gesteld. Door voor gepensioneerden de eigen bijdrage op een andere manier te berekenen dan voor anderen kweekt men ongelijkheid. Waarin staat iets over deze manier van berekenen? In de AWBZ zelf? Of in een uitvoeringsbesluit? De AWBZ is een wet in formele zin. Die is niet rechterlijk toetsbaar op de beginselen van behoorlijk bestuur. Maar anders ligt het bij een uitvoeringsbesluit, ook al komt die van het kabinet, een minister of staatssecretaris. Die is wel rechterlijk toetsbaar op de beginselen van behoorlijk bestuur. Of zie ik dat verkeerd?