Als je tv gecriditeerd wordt heb je dan recht op vergelijkbaar vervangend toestel?

Onze tv is nu een jaar oud. Hebben dode pixels in het scherm is tot 2x toe monteur geweest om te maken had tot 2x toe een defect scherm bij waardoor tv niet te maken was. Nu kreeg ik te horen dat de tv gecrediteerd wordt. Ik contact opgenomen met dealer en die zegt dat ik mijn geld terug krijg en dan andere tv mag kopen. Alleen onze tv was jaar geleden is speciale actie waardoor we 400euro korting kregen. Nu kan ik voor het geld wat we terug krijgen nooit zelfde goede tv terug kopen zijn hun niet gewoon verplicht om vergelijkbaar toestel te leveren? Ons model is alweer uit de collectie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Juridisch zit het als volgt.

Bij een koopovereenkomst zijn er twee verplichtingen. Jij moet de koopsom betalen en de winkelier moet het gekochte artikel leveren en dat moet een redelijke termijn blijven functioneren. Aan die laatste verplichting heeft de winkelier niet voldaan. De winkelier ik jou aan om de koopovereenkomst te ontbinden waarbij de winkelier de televisie terugkrijgt en jij het aankoopbedrag. Meestal gaan beide partijen hiermee akkoord.

In jouw geval is er iets bijzonders aan de hand, omdat jij stelt dat de schade die je lijdt doordat winkelier zijn verplichting niet nakomt groter is dan het aankoopbedrag. In dat geval kun je ervoor kiezen om niet akkoord te gaan met de ontbinding van de overeenkomst. De winkelier is dan verplicht de schade die je lijdt te vergoeden. Hij kan er dan voor kiezen om de televisie te leveren met dezelfde specificaties als de televisie die je gekocht hebt, of hij kan ervoor kiezen om jou elders en televisie te laten kopen waarbij hij het verschil tussen de koopsom van de oude en de nieuwe televisie vergoedt. Beide oplossingen zouden voor jou goed zijn. Je moet dan wel een aangetekende brief sturen aan de winkelier waarin je zegt dat je niet akkoord gaat met ontbinding van de koopovereenkomst, maar dat je de schade die je lijdt doordat hij de overeenkomst niet nakomt vergoed wilt hebben.

Toegevoegd na 49 seconden:
ik = biedt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helaas dan heb je pech,je kunt van de winkelier niet verwachten dat hij je een t.v. meegeeft en 400,- euro verlies er op pakt.

De winkelier doet wat hij mag doen,geld terug of een vervangend product,maar geen vervangend product dat 400 euro duurder is.

Wel kun je met de winkelier overleggen of je eventueel een leuke korting kan krijgen op de t.v. die jij wilt kopen,de kans is aanwezig dat hij hiermee akkoord gaat want je kunt de t.v. ook elders kopen tensslotte.