Mag een woningbouw een woning leeg halen na overlijden terwijl die persoon waarschijnlijk een testament heb?

de goede man is over leden maar niemand wil dat testament open mag de woningbouw dan zomaar alles uit het huis halen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
jullie kunt het ook zelf (laten) doen, natuurlijk
ik zie niet wat een testament daar mee te maken heeft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de huur niet meer betaald word zou het maar zo kunnen dat de woningbouw tot ontruiming over mag gaan. Staat ongetwijfeld in het huurcontract.

Antwoorden (3)

Als er verder niemand anders op de woning woonde dan eindigt de huurovereenkomst 2 volle kalendermaanden na het overlijden van de huurder. Indien de erfgenamen dit willen kan dit vervroegd worden tot 1 kalendermaand. In dat geval kan dit tot 1 dag van tevoren worden doorgegeven aan de verhuurder.

De verhuurder is bevoegd, na beëindiging van het huurcontract de woning te betreden. De verhuurder mag de inboedel alleen verwijderen als in het huurcontract is bepaald dat “de verhuurder zaken die na het einde van de huur in de woning zijn achtergelaten zonder bewaarplicht te verwijderen”. De verhuurder heeft een bewaarplicht als geen specifieke bepaling hierover is opgenomen. De verhuurder zal dan de achtergebleven zaken moeten opslaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als iemand een testament heeft, is het geregistreerd in het testamentregister. kwestie van 1 telefoontje naar een willekeurige notaris en een weekje later heb je uitsluitsel. misschien wel sneller. daarnaast kan het natuurlijk niet de bedoeling zijn dat een huurwoning jaren leeg staat, omdat men "denkt" dat er een testament is. wat de woningbouw wel en niet mag en moet doen staat op 2 plaatsen. 1. in het huurcontract en 2. in de huurwet (welke leidend is en uitsluitsel geeft als er niets in het huurcontract staat)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huurder dient bij beëindiging van de huur contract de woning leeg op te leveren.
Dat is de algemene regel. Nu is er geen huurder meer en niemand heeft aangeboden om het huis leeg te halen. Dus dan haalt de eigenaar de woning leeg. Daar niet duidelijk is wie de erfgenamen, dus de eigenaren zijn van het huisraad. Is de situatie ontstaan dan het huisraad van niemand is. Maar het huisraad staat in de woning die wel een eigenaar heeft.

Het is een juridische niemandsland, waarbij de situatie snel kan veranderen zodra het duidelijk is wie de erfgenaam is van het huisraad en de eventuele (huur)schulden.

Als er sprake is van een huurschuld, dan zal als eerste het huisraad verkocht worden om deze huurschuld te voldoen.

Waarschijnlijk heeft de woningbouw belang bij het openen van het testament, dus op deze manier zullen ze het forceren.