auto inbeslag genomen en staat al 2.5j bij me thuis , mag ik deze wegdoen aan het oud ijzer ?

mijn auto is inbeslag genomen door het gerecht en is verbeurd verklaard , maar ondertussen staat de wagen al 2.5j bij mij thuis . volledig rot ondertussen...
ik heb de sleutels , papieren en de wagen is NIET verzegeld .
mag ik de wagen wegdoen ? ( oud ijzer )
ik heb al verschillende malen gebelt voor hem te komen halen ( en dat gingen ze ook doen zeiden ze )
maar alweer een jaar verder staat hij hier nog..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet,je krijgt een vrijwaringsbewijs dat de auto niet meer in je bezit is dus je kunt er dan ook niet meer mee rijden want dit zal misschien de reden zijn geweest dat de auto verbeurd is verklaard?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als de auto niet van jou is. Duw hem de straat op. Zet maar in een parkeervak. Bel dan vervolgens de politie en zeg dat er een wrak geparkeerd staat. Dan moet de gemeente het oplossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort, iemand adviseren om te liegen (en zeker tegen de politie) is een heeeeel slecht advies.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat hij/zij moet liegen. Alleen zeggen dat er een wrak geparkeerd staat. Wat dus de waarheid is.

Antwoorden (4)

Verbeurd verklaard betekent feitelijk dat de auto niet meer van jouw is en mogelijk vernietigt gaat worden. Jij mag dit niet doen. Aangetekend berichten met de vraag: wat te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
moet de wagen dan niet verzegeld staan ( dit heeft een advocaat mij verteld , en dat ik er dan ook geen enkele papieren en sleutels van mag hebben.. ik heb de wagen al eens naar mijn nieuwe woning moeten laten takelen op eigen kosten ! ( 350 € )
en wanneer verjaard dit , is dit ook 5jaar ?
mvg
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik vond iets anders waarin "verbeurd verklaren" voorkomt.
http://www.wetrecht.nl/dwangsom/
Onder het kopje “Niet naleven voorschriften last onder dwangsom” staat over dat geval o.a.:
Het bestuursorgaan geeft dan een beschikking af waaruit blijkt dat de dwangsom wordt ingevorderd. Dit moet binnen een jaar na het verbeuren van het bedrag gebeuren. Bij een dwangsom die verbeurd verklaard is moeten ze dus binnen een jaar invorderen.
Het is niet ondenkbaar dat bij u ook een termijn overschreden is. Maar u mag natuurlijk het verbeurd verklaarde nu niet zelf wegdoen! Om mogelijke latere moeilijkheden te voorkomen, raad ik u aan heel goed advies in te winnen.
Onbeantwoorde emailtjes en inhoudelijk niet afgedane telefoontjes naar het gerecht hebben naderhand denk ik heel weinig bewijskracht! Als u even doorleest komt u vanzelf bij het laatste onderwerp op die pagina: “Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig bij een juridisch probleem? Wij helpen u graag.”
Nee dat mag niet. De auto is namelijk verbeurd verklaard dus feitelijk niet meer van u. Ik zou juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld het juridisch loket. Mogelijk dat u de auto kan terug krijgen.

Is de verbeurd verklaring aangevraagd door de staat of door een particuliere partij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verbeurdverklaring aangevraagd door de staat of door een particuliere partij?
Wat een rare vraag. Justitie kan goederen verbeurd verklaren als met behulp daarvan het strafbare feit is gepleegd of in het geval dat de goederen uit misdrijf afkomstig zijn. Verbeurdverklaarde goederen worden, als de goederen enige waarde hebben, door de dienst Domeinen verkocht.
er is beslag op gelegd. verkopen/weggeven/etc mag niet, is een economisch delict.
neem contact op met de ombudsman als het een aktie van overheid was. stuur een brief via een \dvokaat dat ze een week de tijd hebben om 'm op te halen en dat je het anders zelf doet/laat doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga er altijd vanuit dat een verhaal klopt, maar bij uw vraag mis ik toch wel het een en ander.

Als uw auto verbeurd is verklaard was uw auto dus in eerste instatie in beslag genomen door een bevoegde instantie.
De auto blijft dan een korte tijd staan in de opslag van politie en gaat dan naar de dienst Domeinen (DRZ – Domeinen roerende zaken) voor opslag omdat een politiebureau nu eenmaal geen pakhuis is van inbeslaggenomen voorwerpen.
De dienst Domeinen bewaart goederen die door Justitie of door andere officiële opsporingsinstanties in beslag zijn genomen. Na een bepaalde termijn vraagt de dienst Domeinen stallingskosten per dag per vierkante meter.
De auto blijft daar staan omdat de rechter uiteindelijk moet beslissen wat er met de auto gaat gebeuren.
Dan zijn er twee concrete mogelijkheden.
Of verbeurdverklaren of teruggave aan de rechtmatige eigenaar.
Bij verbeurdverklaring wordt de auto verkocht of vernietigd.

Ik ken de reden van inbeslagneming van uw auto niet maar u schrijft dat de auto met alles erop en eraan bij u thuis staat. Blijkbaar heeft de rechter in uw geval zich uitgesproken voor teruggave.
U moet ergens in het verleden een brief gekregen hebben van het ministerie van Financiën, dienst Domeinen dat u de auto kon ophalen na overleg van het verzekeringsbewijs en het bewijs dat u de rechthebbende bent. Dat schijnt dus gebeurd te zijn, want nogmaals, anders stond de auto niet bij u thuis maar bij de dienst Domeinen.
En als rechthebbende kunt u dus uw auto verkopen, laten slopen of nog jaren bij u thuis laten staan. U mag er zelfs mee rijden als u nog in het bezit bent van uw geldige rijbewijs en de auto APK-goedgekeurd is.