Wie moet er voor vervangend woonruimte zorgen bij onderhoud aan huurhuis?

Ik heb een brief gekregen van de woningbouw dat ze binnenkort gaan controleren op asbest en zo nodig het gaan verwijderen. Nu vraag ik mij af hoe het zit als ik tijdelijk niet in mijn huis kan wonen. Ik weet niet hoelang het duurt om zoiets te verwijderen, maar bij een collega waren ze behoorlijk lang bezig. Ik heb geen mogelijkheid om bijv. in een andere kamer te slapen als het bijv. in mijn slaapkamer zit. Als ik dan even niet in mijn huis kan zijn, moeten hun voor vervangende ruimte zorgen of moet ik dat zelf regelen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Enige wat er staat is:
Soms moet u dan een tijdje uw huis
uit, soms wordt alleen een bepaalde ruimte enkele dagen
afgesloten en gesaneerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien het initiatief bij de woningbouw ligt mag je er vanuit gaan dat de woningbouw vervangende woonruimte regelt. Het kan zijn dat ze vragen of je tijdelijk zelfs iets weet, bijv vrienden zijn toevallig net die periode op vakantie en zoeken nog oppas voor het huis, dan zou je dat ook kunnen doen, heb je echter geen uitwijkadres moeten zij hiervoor zorgen lijkt mij. Maandag even bellen.

Het beste antwoord

U heeft woonrecht op de woning. Dat betekend dat u daar gewoon moet kunnen leven. Als een of meerdere kamers tijdelijk niet bewoonbaar zijn maakt dat nog niet direct dat u vervangende woonruimte kan krijgen. Mocht u uw hele huis moeten verlaten dan bestaat dat recht wel.

Wat ook kan gebeuren is dat men een ruimte in richt waar u tijdens deze periodes kan verblijven en gebruik kunt maken van douche en toilet. Ook kunt u vragen om vermindering van de huur omdat u niet het normale woongenot kan genieten.