Kan ik aangifte doen van diefstal wanneer mijn post verkeerd is bezorgd en een onbekende voor mijn pakketten heeft getekend?

Twee van mijn pakketten (uit China) zijn verkeerd bezorgd bij een postbus in Rotterdam. Daar heeft een onbekende getekend voor de pakketten. Ik heb zijn postbus adres en scans vd handtekeningen. Kan ik hiervoor aangifte doen bij de politie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, in eerste instantie niet, want er kan sprake zijn van een vergissing.

Het zetten van een handtekening voor de ontvangst van een pakket is vaak een snelle routinehandeling. Via een postbus wordt vaak veel post ontvangen. Het nagaan of alle ontvangen post goed is geadresseerd, wordt door een ontvanger lang niet altijd gedaan.

Als de verkeerde bezorging pas kort geleden heeft plaatsgevonden, dan is de kans groot dat de ontvanger de post nog naar het juiste adres zal sturen (mits dat natuurlijk correct op de pakketten staat). Als de bezorging al een paar dagen geleden heeft plaatsgevonden, is het verstandig wèl contact op te nemen met de ontvanger. Dat kan natuurlijk ook als de bezorging pas kort geleden heeft plaatsgevonden, maar zoals ik aangaf, is het mogelijk dat de ontvanger de postpakketten inmiddels al naar jou heeft gestuurd.

Pas wanneer de ontvanger de pakketten met opzet voor zichzelf houdt terwijl hij weet dat ze niet voor hem zijn bedoeld, is er sprake van diefstal.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is al anderhalve maand geleden. Ik weet niet wat er op de pakketten stond; het is mogelijk dat mijn naam wel op de pakketten stond, maar niet het juiste adres. Ik was nog niet op het idee gekomen om die postbus zelf aan te schrijven. Ga ik wel proberen! Het bezorgingsbedrijf heeft mij overigens hiervoor doorverwezen naar de winkel in China en vice versa. Via PayPal probeer ik alsnog mijn pakketten of mijn geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je zelf het foute adres opgegeven? Neem eerst contact op met de ontvanger, wat Antoni zegt kan heel goed kloppen. Misschien was er zelfs een secretaresse die voor ontvangst tekende en gaat dat pakketje nu alle afdelingen van een bedrijf af om te kijken waar het moet zijn, het kan dus een oprechte vergissing zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je geen account bij het bestelde bedrijf? Of een order bevesteging? Dan kun je in ieder geval nagaan wat er op het pakket stond
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik heb geen fout adres opgegeven, ik ken het adres niet waar het heen is gegaan. De winkel ook niet, zij hebben het juiste adres gekoppeld aan mijn account. Er is iets mis gegaan met de post.
Hai

Ik zou eerst het bezorgbedrijf aanspreken op deze belachelijkheid. Als die er niks op uit doen zou ik ermee naar de politie stappen.

Liefs