Kun je in de bijstand komen als je preferente schulden hebt?

Ik heb binnenkort een gesprek voor een aanvullende bijstand. Nu moet ik alle schulden die ik heb meenemen. Ik weet dat als je een schuldsanering aanvraagt, deze wordt afgewezen als je preferente schulden hebt. Geldt dat voor in de bijstand ook? Het gaat om een verkeersovertreding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Preferente schulden zijn het probleem niet bij de schuldsanering. De Belastingdienst is ook een preferente schuldeiser, en een onverwachte naheffing of het moeten terugbetalen van toeslagen is vaak één van de redenen waardoor mensen in de problemen komen. Boetes of andere schulden die niet 'ter goeder trouw' zijn ontstaan, kunnen voor bepaalde schuldtrajecten wél een probleem zijn. Dat is omdat je een boete over het algemeen had kunnen voorkomen door geen regels te overtreden.

Voor de Bijstand maakt dat alles weinig uit: je hebt recht op Bijstand wanneer je - eventueel samen met een partner - een inkomen hebt dat onder het sociaal minimum ligt, en je ook geen eigen vermogen hebt. Wanneer je dan voldoet aan alle verplichtingen (beschikbaar zijn voor werk, voldoende solliciteren, passend werk aanvaarden) kom je in aanmerking voor een uitkering die aanvult tot het voor jou geldende sociaal minimum. Bijstand is een vangnet, zodat de reden waarom je Bijstand aanvraagt anders wordt beoordeeld dan wanneer je een beroep doet op een verzekering als de WW. Wanneer je niet bent uitgesloten van Bijstand (zie bron), je inkomen lager is dan het sociaal minimum, je niet teveel vermogen hebt en je je houdt aan de regels binnen de Bijstand, kom je in principe in aanmerking voor Bijstand. Ongeacht of je wel of niet schulden hebt en hoe die zijn ontstaan.

Het is bij schulden wél zo dat je geen Bijstand krijgt wanneer je door bijvoorbeeld loonbeslag of andere beslaglegging praktisch gezien onder de bijstandsnorm komt, terwijl je inkomen zónder dat beslag hoog genoeg zou zijn. Het gaat dus echt om de inkomsten die je op papier hebt, zoals bekend bij de belastingdienst. Wanneer dát inkomen lager is dan het sociaal minimum, kun je recht hebben op een aanvulling vanuit de Bijstand. Dat jij van je uitkering ook nog schulden moet afbetalen zal moeilijk worden, maar is geen reden om daarvan te worden uitgesloten.

Iedereen die Bijstand aanvraagt, moet trouwens laten zien wat hij aan inkomsten heeft gehad de afgelopen tijd, en vaak moeten er ook rekeningafschriften overlegd worden. Ik neem aan dat dat ook de reden is dat ze inzicht willen in je schulden. Daarnaast willen ze misschien beoordelen of er andere hulp nodig is, zoals budgethulp of gemeentelijke schuldhulpverlening.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een verkeersboete kan ook een probleem zijn bij schuldhulp omdat het CJIB geen betaaltermijnen accepteert. Maar preferent zijn op zich betekent alleen dat de schuld als eerste afgelost moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij maakt het niet uit hoe je aan die boete komt hoor. We doen allemaal wel eens dingen waar we later spijt van hebben. Het gaat er voor jou nu om hoe daar naar gekeken wordt vanuit de sociale dienst. Voor bepaalde schuldtrajecten kan het inderdaad uitmaken hóe je aan die schuld bent gekomen, maar dat is hiervoor dus niet echt van belang. Wel mooi trouwens dat je een betalingsregeling overeen hebt kunnen komen, er was recent een advies van de nationale ombudsman over het CJIB om het mogelijk te maken boetes in termijnen te betalen, omdat er nu teveel mensen in de problemen komen die behandeld worden alsof ze niet zouden wíllen betalen, terwijl ze het gewoon niet kúnnen. Maar terug naar je vraag: ik neem aan dat ze willen weten wat voor schulden je hebt en hoe je die afbetaalt, gewoon omdat ze een compleet beeld willen hebben van jouw situatie. Je wordt niet geweigerd voor de Bijstand omdat je een boete opgelegd hebt gekregen. Dan zou je dubbel gestraft worden en dat is niet de bedoeling. Bijstand is het laatste vangnet voor mensen die - al dan niet tijdelijk - op geen enkele andere manier genoeg inkomsten kunnen vergaren, en dat vangnet moet toegankelijk zijn. Zelfs al heeft iemand een grote bende gemaakt van zijn of haar leven, dan nóg heb je recht op Bijstand wanneer je geen of niet genoeg werk hebt. Zelfs mensen die net vrij zijn uit de gevangenis krijgen Bijstand zolang ze zich aan de voorwaarden houden, dus ik zou me als ik jou was niet te druk maken over een verkeersboete die tienduizenden Nederlanders elk jaar ontvangen (als het er al niet meer zijn). Voor wat je werk betreft: je zult je contract mee moeten nemen. Als je weinig uren werkt, neem ik aan dat ze je zullen vragen of je bij je huidige werkgever al hebt gevraagd of je meer kunt werken. Verder ben je op het moment dat je Bijstand ontvangt verplicht om te solliciteren naar een baan met meer uren, en in principe moet je dan ook solliciteren op fulltime banen als dat zou betekenen dat je daarmee uit de Bijstand komt. Als je wisselende inkomsten hebt (omdat je uren bijvoorbeeld kunnen wisselen per week) dan krijg je helaas wel te maken met bureaucratische regeltjes, omdat je dan elke maand je inkomsten moet doorgeven (en aantonen) zodat de hoogte van je aanvulling daar op aangepast kan worden. Maar goed: je moet toch eten, en gelukkig hebben we dat vangnet daar ook voor in Nederland. Niemand wil het nodig hebben, maar áls je het nodig hebt, ben je toch blij dat het er is.