Hoe kan ik de achternaam van mijn dochter wijzigen?

Ik heb een dochter van bijna 12 jaar. Toen ze 4 was zijn haar moeder en ik uit elkaar gegaan. Nu is het eindelijk zover dat mijn dochter mijn achternaam mag krijgen van mijn ex. Alleen zit ik met een probleem. Je moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Het ouderlijke gezag heb ik sinds kort. Maar de hoofdvoorwaarde is de verplichte verzorgingstermijn. Sinds dat het uit was hebben ik en mijn ex nooit samen gewoond. We hadden afgesproken dat ze in de weekenden bij mij zou zijn en door de weeks bij haar. De vakanties is ze ook altijd bij mij. Maar nu ben ik bang dat het niet gaat lukken om de achternaam te wijzigen. Indien er geen sprake is geweest van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met de ouder van uw kind, dan geldt voor de berekening van de verzorgingstermijn de datum waarop de samenwoning in de Gemeentelijke Basisadministratie is beëindigd. Is er een mogelijkheid om de achternaam te wijzigen? moet ze alsnog bij mij worden ingeschreven en dan na 3 jaar weer opnieuw aanvragen? Ik hoop dat er iemand mij duidelijk antwoord kan geven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk hier eens wat de mogelijkheden zijn,misschien krijg je het wel eerder voor elkaar als het kind het zelf wil. https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/achternaam-wijzigen/achternaam-minderjarige-wijzigen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo bedankt voor je reactie. Hier heb ik al op gekeken, maar wordt er niet beter van. Zoals je kan lezen staat dat de hoofdvoorwaarde moet zijn een verplichte verzorgingstermijn van 3 jaar. Maar nu lees ik bij uitzondering hoofdvoorwaarde: Als het minderjarige kind 12 jaar of ouder is, kan het verzoek wel worden toegewezen als hij de naamswijziging zelf wil. Voorwaarden zijn dat hij zelf moet instemmen met de indiening van het verzoek en ondanks de bedenkingen van de andere ouder de naamswijziging blijft instemmen met de wijziging. Dus ik weet niet of het nou wel of niet kan. Want er moet 835 euro worden betaald. Mocht het niet in behandeling worden genomen ben ik wel al het geld kwijt. Dus ik wil zeker weten of het kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij kan je hierover beter contact opnemen met justis en je vraag stellen want het is inderdaad zonde van het geld als het achteraf niet kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je dochter 12 is mij zij zelf beslissen. Of de andere ouder het nu wel of niet goed vind. Dat maak ik op uit die site.....maar je kan voor de zekerheid contact opnemen met het juridisch loket daar krijg je gratis advies. https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"mij" moet zijn "mag".... :-/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb contact opgenomen, maar zij verwezen mij door naar de gemeente. De gemeente wist ook niet veel. Ze konden mij alleen maar een informatiefolder geven en ze zeiden, volgens mij kan het gewoon hoor. Ik moet zekerheid hebben. Alleen weet ik niet bij wie. Misschien een advocaat die er gespecialiseerd in is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw ex kan in ieder geval niet alleen bepalen welke achternaam het kind krijgt

Antwoorden (1)

De Hoofdvoorwaarde is dat degene van wie de naam wordt gevraagd, het kind gedurende een aaneengesloten periode van drie jaar (indien het minderjarige kind ten minste 12 jaar oud is) onmiddellijk voorafgaand aan de aanvraag heeft verzorgd en opgevoed (de zogenaamde verzorgingstermijn).
De berekening voor de vereiste verzorgingstermijn van drie jaar begint te lopen vanaf de datum waarop de samenwoning in de Gemeentelijke Basisadministratie is beëindigd (indien er geen sprake is geweest van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met de ouder van uw kind).
Bij een echtscheiding gaat de eventuele verzorgingstermijn van de wettelijke vertegenwoordiger in op de datum waarop de beslissing van de rechter is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Alleen de wettelijke vertegenwoordigers van een kind mogen een verzoek tot naamswijziging voor een kind indienen. Dit zijn degenen die het ouderlijk gezag hebben.
Een kind vanaf 12 jaar moet zelf instemmen met de aanvraag om naamswijziging. Dit doet hij door samen met de aanvrager het aanvraagformulier te ondertekenen en het formulier ‘Verklaring 12 jaar en ouder’ in te vullen.

Als aan de Hoofdvoorwaarde van drie jaar verzorgingstermijn wél wordt voldaan maar de andere ouder géén toestemming geeft, kan de aanvraag niet worden toegewezen. De aanvraag kan wel worden toegewezen als het 12+ minderjarige kind ondanks de bezwaren van de andere ouder bij zijn instemming blijft. In deze situatie is de wil van het kind doorslaggevend.
Deze situatie is in uw zaak volgens u niet aan de orde, aangezien de andere ouder geen bezwaar heeft.
U voldoet volgens eigen schrijven niet aan de wettelijke Hoofdvoorwaarde: een aaneengesloten periode van drie jaar verzorgen en opvoeden onmiddellijk voorafgaand aan de aanvraag.
Het indienen van een verzoek tot naamswijziging heeft nu geen kans en zal door Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie, worden afgewezen.

Alle uitgebreide en relevante info vindt u in de Brochure Naamswijziging van de Dienst Justis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben erachter gekomen, dat mijn dochter 2 jaar en 1 maand bij mij heeft ingeschreven gestaan. Als het goed is moet ze dan nog 9 maanden bij mij ingeschreven staan. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel 11 maanden. Of moet ze gewoon weer 3 jaar ingeschreven staan. Het is echt frustrerent dat niemand er echt antwoord op kan geven. Als ik naar dienst justis bel, weet de persoon die ik aan de lijn krijgt ook niet veel. Ik krijg dan te horen, je kan het beste naar de gemeente gaan die weten hier meer van. Eenmaal bij de gemeente aangekomen, weten die ook geen haar beter. Enige wat ze zeggen, ''volgens mij'' kan je gewoon achternaam wijzigen hoor. Nou daar heb ik wat aan. Ik moet gewoon duidelijkheid hebben, want het gaat om 835 euro. En wordt het afgewezen, gaat de 835 euro naar de overheid. Ik gun ze dat niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@js83, u schrijft dat u erachter bent gekomen dat uw dochtertje bij u ingeschreven heeft gestaan. Dat doet vermoeden dat uw dochter dus daarna ergens anders werd ingeschreven.
De Hoofdvoorwaarde van de verzorgingstermijn is:
een aaneengesloten periode van drie jaar. Het gaat hier om de term "aaneengesloten".
Ik kan u alleen een algemene uitleg en advies geven. De details van uw situatie ken ik niet. Probeer contact op te nemen met de dienst Justis via het contactformulier.
http://www.justis.nl/contact/index.aspx
of:
https://www.jurofoon.nl/advocaat/onderwerp/advocaat_Naamswijziging.asp
de tarieven zijn zeker niet "niks" maar altijd minder dan € 835,--.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@js83, de reacties hebben elkaar gekruist (sorry). ik begrijp best dat je het op den duur niet meer weet. Van het kastje naar de muur gestuurd worden is niet prettig. Maar ik kan je hiervandaan geen 100% zekerheid geven. Ik heb geen inzage in alle feiten en gegevens. Op GoeieVraag kan ik alleen een algemeen advies geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Joan Bedankt voor je antwoord. Jah ik had vandaag weer gebeld naar justis. Die vonden het ook een goede vraag en konden geen antwoord geven. Ze zouden mij terug bellen. Kijk de algemene regels ken ik en dat is gewoon zo dat je aan de hoofdvoorwaarde moet voldoen. Maar wat ik al vertelde, mijn dochter kan maar op 1 adres ingeschreven staan, Ik en mijn ex hebben dit in het verleden zo besloten en dat wanneer ze naar de middelbare school zou gaan dat ze dan bij mij kwam wonen. Nooit geweten dat dit ook grote consequenties voor de achternaam zou hebben,..De vrouw vertelde dat er andere wegen zouden moeten zijn. Want dit betekent dat heel veel vaders of andersom nooit geen achternaam aan hun kind zouden kunnen geven. En dat kan toch niet? Ik denk toch dat ik een advocaat zou moeten nemen :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@js83, ik hoop dat er iemand bij Justis is die een oplossing weet. Ik heb echter nergens kunnen vinden dat er ook maar één ambtenaar bij Justis is die toestemming mag geven om van de hoofdvoorwaarde af te wijken.
Vaar niet blind op antwoorden die beginnen met: ‘‘volgens mij’. Ga niet af op telefonische mededelingen, laat alles schriftelijk vastleggen. Als er geen uitzondering op de regel wordt verleend, kan uw dochter in ieder geval op haar 15de verjaardag uw achternaam krijgen, ervan uitgaande dat uw dochter nu al wel bij u ingeschreven staat. Regels zijn vaak hard en wetten hebben geen ziel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Goed antwoord, JoanDArc !
(+)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joan je antwoord is zeker duidelijk. Mocht er niks anders opzitten, dan wordt het gewoon op haar 15e verjaardag.