Mag bij een Ja-Nee brievenbussticker ongeadresseerd reclamedrukwerk worden geleverd als dat is ingevouwen in een huis-aan-huisblaadje?

Ik heb zo’n Ja-Nee sticker hetgeen betekent dat ik geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wens maar wel huis-aan-huiskrantjes. Nu vouwen ze steeds vaker ongeadresseerde reclameflyers en -folders in die weekkrantjes. De vraag is of dat verboden is

Picture for question
Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel irritant is dat. Het gebeurt hier ook weleens. Of het verboden is weet ik niet maar ik zou in elk geval een klacht indienen bij de verspreider van de huis aan huis krantjes en bij de verspreider van dat reclamedrukwerk. Meestal is het zo dat er in een wijk 1 verspreider is heb ik begrepen. Mijn ervaring is dat zo'n verspreider echt stappen onderneemt bij een klacht want zij zitten ook niet op negatieve reacties te wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gewoon de verspreider (axender, spotta etc.) opbellen en klagen.

Het beste antwoord

NEE-JA-sticker: je krijgt geen reclamedrukwerk in uw brievenbus, maar wel huis-aan-huisbladen.

Ontvang je toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, ondanks een sticker op je brievenbus? Dan kun je een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Zij moeten de klacht onderzoeken en binnen 4 weken beantwoorden.
Handelen zij jouw klacht niet op tijd of naar tevredenheid af? Dan kun je binnen vier weken een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.

Volgens http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/rechtsgeldigheid-nee-nee-stikker-brievenbus.65195 heeft de sticker geen rechtsgeldigheid, maar het is wél de bedoeling dat de bezorgers van huis-aan-huiskrantjes geen reclame daarin verstoppen en gewoon alleen het krantje bij jou in de bus schuiven.
Amadea
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ik ga bellen!

Andere antwoorden (2)

Dat is in elk geval niet de bedoeling, maar er wordt geen enkele wet overtreden.
Wel houdt de verspreider zich niet aan de zelfregulatie die is vastgelegd in de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk. Je zou in dit geval een klacht bij de verspreider in kunnen dienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet 'verboden'. Het feit dat u een sticker op de brievenbus heeft geeft alleen aan dat het niet gewenst is. Als u de bezorger ziet, kunt u gewoon vriendelijk zeggen: Sorry, maar ik heb een sticker. Ik hoef deze folders niet. De bezorg zal het best onthouden en de volgende keer u overslaan. U kan anders ook even zoeken welk folderbedrijf uw kranten bezorgt. U kunt daar mee contact opnemen. Zij zullen dan tegen de bezorger zeggen dat op uw adres niet meer bezorg moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Precies daarvoor zijn die stickers er eigenlijk natuurlijk