kan ik op mijn 16 intrekken bij mijn vriend van 20 ?

Ik ben dus 16. Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn mama had een nieuwe vriend. Maar dit is al op zijn einde gelopen. Hij heeft drie zonen, één zoon (17) komt nog steeds erg veel bij mijn moeder. Hij blijft ook veel slapen. Er is al veel gebeurd met die jongen dat mijn moeder niet wou geloven maar het was de harde waarheid. Er is nooit verder op ingegaan. Ik voel me enorm achteruit gestoken door mijn eigen moeder. Ze doet meer voor de jongen als voor mij en mijn broer van negen. Hij krijgt veel van mijn mama. Ik vind het verschrikkelijk wat ze er allemaal voor doet. Nu heb ik al 7 maanden een vaste vriend (een echte serieuze relatie). Hij is 20 en woont alleen. Ik voel me veel beter bij hem en ik krijg daar ook meer liefde en steun. Ik heb er al veel aangedacht om bij hem te gaan wonen
En gewoon mijn leven verder te zetten. Maar kan dit ? Hoe zit dat in elkaar ? Zijn er voorwaarden ? Moet er toestemming zijn van mijn ouders ? Krijg ik mijn kindergeld ? Ik ga nog naar school ook dus geef me raad.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heftig hoor... Ik kan me goed voorstellen dat je je aan de kant gezet voelt. Allereerst wil ik je adviseren om geen overhaaste beslissingen te nemen! Ik begrijp dat je op dit moment denkt dat 'dan maar het huis uit' de oplossing is. Hoe vervelend dit ook is: het is *niet* de oplossing. Natuurlijk ben je geen 12 meer, maar 100% je eigen boontjes doppen op je 16e is erg zwaar, hoe lief je vriend ook is. Heb je een eigen kamer(tje)? Zo ja, maak afspraken met je moeder en overige huisgenoten dat dat *jouw* domein is. Je moet je hier kunnen terugtrekken zonder kans te lopen dat er iemand 'per ongeluk' binnen komt banjeren. Je moet je er volkomen veilig voelen. Een soort huis-in-het-huis dus. Je kunt je daarmee namelijk zelfstandig gaan gedragen (voorzover je dat niet al deed) zonder de risico's van daadwerkelijk uit huis gaan. Die stap is namelijk vrijwel onomkeerbaar! Mochten de betrekkingen namelijk beter worden tussen jou en je moeder, dan ben je blij dat je nog thuis woont. Zie jezelf in de tussentijd maar als een inwonend student. Dat schept meteen een beetje afstand met je moeder, zonder haar aan de kant te schuiven (en jij weet hoe het voelt om aan de kant geschoven te worden, dus dat wil je een ander niet aandoen, zeker je moeder niet, hoe vervelend de situatie op dit moment ook is). Bottom line: diep ademhalen, zorg voor je eigen domein in huis, maar vooral: niet overhaast vertrekken. Misschien is het bespreekbaar dat je één of twee nachten in de week bij je vriend slaapt, zodat jij en je moeder een paar opeenvolgende dagen ademruimte hebben zonder dat je permanent vertrekt? Als je dit vriendelijk brengt (mam, ik heb een idee, wat vind jij ervan?) heb je kans dat dit met goedkeuring van je moeder gaat, wat voor jullie allebei meer rust betekent. Bovendien zit je dan nergens aan vast: als het uit raakt met je vriend sta je niet met lege handen op straat! Oh, en nog iets: dit soort problemen zou niemand alléén moeten hoeven oplossen. Je kunt hier best wat hulp bij gebruiken. Ik adviseer een gesprek met een psycholoog. En nee, dat betekent NIET dat je niet spoort! Integendeel zelfs! Heel veel sterkte (ook voor je moeder). En linksom of rechtsom: dit komt goed. Echt!
Ritsuka
9 jaar geleden
heb je je zorgen al eens uitgesproken tegenover je moeder?
vertel het uit de ik vorm 'ik vind' 'het lijkt voor mij' . Niet beschuldigen.
Misschien heeft zij het helemaal niet door dat het zoveel met je doet.

Antwoorden (3)

Beste Lientje98,

Wat ik tussen de regels door lees is dat je de geborgenheid en liefde mist van een ouder. Niet gek natuurlijk gezien je thuis situatie . Ik ken je situatie verders niet maar heb je al geprobeerd om hierover te praten met je moeder? Samenwonen is geen kleine stap en al zeker niet als je nog naar school gaat.
Wat betreft je vragen over het samenwonen is de wet heel duidelijk , je bent minderjarig en minderjarigen vallen onder ouderlijk gezag.
Wat voor jouw betekent dat je toestemming moet hebben van je ouders om samen te wonen.
Dit kan aangevochten worden maar let er dan wel op dat er dan instanties bij gaan komen die je er waarschijnlijk niet bij wilt hebben , denk aan jeugdzorg , kinderbescherming enz. enz.
Wat betreft de kinderbijslag , deze is bedoelt als ondersteuning in de kosten van de opvoeding. Ouders gaan hier verschillend mee om , de 1 geeft het direct aan het kind als kleding geld , de ander gebruikt het voor ondersteuning van het gezin(eten,huur,kleding) . Het is dus niet zo dat je dit geld zomaar voor jezelf kan claimen als je het huis uit gaat.

Ik heb wat links voor je toegevoegd die je misschien helpen.
1 voor de kinderbijslag en 1 link uit een rechtenforum waarin ongeveer dezelfde situatie wordt voorgelegd als die van jouw.

Succes , en nogmaals ik raad je aan om eerst eens met je moeder te praten over hoe jij je voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lien,
Ik wil hier even op reageren.
Je voelt je tekort gedaan door je mama maar het feit dat zij wel zorgzaam en liefdevol omgaat met die jongen van 17 betekent voor mij wel dat zij een goed hart heeft.
Jij wil volgens mij vooral je slag thuishalen en bij je vriend intrekken. Je bent verliefd maar...minderjarig en je mama zal begrijpelijkerwijze heel erg gekant zijn tegen je relatie met een 20-jarige. Is trouwens strafbaar! Opletten hiermee !
Niet te vergeten is dat je mama voor, tijdens en na de scheiding ook heel wat heeft meegemaakt en veel verdriet zal hebben gehad. Jullie beseffen echt niet wat dit allemaal met zich meebrengt.
Je klinkt me heel volwassen voor je leeftijd en mede daardoor kan ik me niet voorstellen dat je die 17-jarige niet op zijn punt kon zetten toen "er vanalles gebeurde"... was je vriend toen ook al bij je ?
Trouwens je hebt het hier maar heel eventjes over je broer en helemaal al niet over je papa ! Ga je niet bij hem ? En heb je je grootouders nog ? Wat zeggen die daarvan ? Misschien kan je bij hen een poosje intrekken tot je je weer wat beter voelt bij je mama. Als dit natuurlijk je kleine broer niet teveel verdriet doet hé...
Och het komt wel goed met je mama en je moet die jongen als een stiefbroer zien... das een mooie oefening voor als je mama een nieuwe relatie heeft, dan komen er weer "nieuwe" mensen bij hoor waar je ook weer rekening mee zult moeten houden. En ook mama's hebben een leven, naast het leven voor en met hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt niet zomaar bij jou vriend intrekken. Ouder(s) en/of een gezinsvoogd moeten hiervoor toestemming geven. Omdat je minderjarig bent sta je nog onder ouderlijke gezag.

Ga je toch zonder toestemming bij je vriend wonen dan is jou vriend strafbaar onder de regel van " onttrekking aan het ouderlijk gezag" (art. 279 Wetboek van Strafrecht).

Wat je wel kunt proberen is om via jou moeder of vader een tijdje bij een familielid te gaan wonen. En je kunt altijd nog jeugdzorg inschakelen, maar geloof mij dat wil je echt niet. Je krijgt dan strengere regels om naar buiten te gaan, moet je verantwoorden naar wie je gaat en de kans is groot dat je met probleemjongeren in soort leefgroep moet samenwonen. Echt geen fijn leven.

Ik zou die 2 jaartjes nog even doorbijten en afwachten.