Mensen opzoeken in nationale database (gratis, geen politie)?

Ik vroeg me af of je als gewoon burger toegang kan krijgen tot een soort database waarin het mogelijk is mensen op te zoeken.

Toegevoegd na 21 seconden:
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (3)

Als u in het telefoonboek niet vind wat u zoekt zal ik u moeten teleurstellen.. Dit heeft te maken met het privé houden van bepaalde gegevens van mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenzij het openbare data is (telefoonboek of iets dergelijks) mag je niet zomaar bij prive informatie. Er is een uitgebreide gemeentelijke basisadministratie, maar daar mag jij niet in zoeken. Alleen onder strenge voorwaarden mag dat, maar nieuwsgierigheid is geen goede reden, deurwaardes en advocaten kunnen onder voorwaarden unformatie opvragen). Er zijn verder wat particuliere databases (bijv. kerken, telecomproviders enz.) maar daar staat niet elke burger in EN bedrijven mogen je daar geen toegang toe geven zonder expliciete toestemming. En databases waarbij personen toestemming hebben gegeven mogen zijn vaak geanonimiseerd en zeker NIET gratis. Dus praktisch zal het niet gaan....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dt heet Facebook :)

Vaak kun je de persoon opzoeken, zien wat zijn vrienden zijn, wat ie in het weekend heeft gedaan. Waar die graag komt en wat de burgerlijke staat is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1, zelfs met foto er bij! ;-)