Wie kan er mij vertellen onder welke voorwaarden men kan afzien van een huurovereenkomst?

Kan de verhuurder de huurwaarborg in cash geld eisen? Is het niet zo dat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening wordt gestort die wordt geopend door de huurders? Graag meer uitleg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
De borg is meestal cash. Hoeft helemaal niet op een geblokkeerde rekening te staan. Is alleen een boekhoudkundige verwerking. Maar wat bedoel je van afzien van een huurovereenkomst dat heeft hier toch niets mee te maken?

Antwoorden (1)

De huurwaarborgsom is een zekerheid voor de verhuurder. Mocht jij het huis verlaten en er zijn dan dingen kapot, dan kan hij dit van dit bedrag aftrekken. Hij mag zelf weten hoe hij dit vraagt. Daar zijn geen regels aan verbonden. Uiteraard vraag jij dan om een bewijsje waarop staat dat jij dit bedrag betaald hebt en waar het bedrag voor diende.
Het komt vaker voor dat dit als contant bedrag gevraagd wordt, omdat het ook vaak contant teruggegeven wordt. Het is dan boekhoudtechnisch makkelijker voor de verhuurder.

Als je echt af wilt zien van je huurcontract moet je even heel goed het contract lezen. Ook de kleine lettertjes. Heb je het al getekend? Dan zit je waarschijnlijk vast aan een opzegtermijn. Of je moet een hele coulante verhuurder hebben die nog 10 andere huurders heeft klaarstaan. Denk er dus goed over na. Ga anders even langs bij het juridisch loket met het contract. Daar kun je gratis advies krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in mijn huuroereenkomst staat anders geschreven dat ik als huurder naar de bank hoef te gaan, een geblokkeerde rekening moet openen, het bedrag storten en dan de verhuurde hier een bewijs van te bezorgen -> zie bijlage