Wie is aansprakelijk als er een kliko tegen mijn auto waait en schade veroorzaakt?

Vanmorgen zag ik een kliko tegen mijn auto aan vallen door de wind.
In dit geval was er geen schade maar als er nou schade was ontstaan, wie kun je dan aansprakelijk stellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
14.9K

Het beste antwoord

Als we ervan uitgaan dat jouw auto regulier geparkeerd stond op een daartoe geschikte en bedoelde plek, is de eigenaar van de kliko aansprakelijk.

De eigenaar van de kliko had kunnen weten dat het zou gaan waaien, en dat zijn kliko licht genoeg was om te kunnen omwaaien. Hij had voorzorgsmaatregelen moeten nemen om te voorkomen dat zijn kliko schade zou toebrengen ten gevolge van de te verwachten weersomstandigheden. In dit geval had hij zijn kliko op een andere plek moeten plaatsen, waar deze geen schade zou veroorzaken in geval van omwaaien.

Indien de kliko pas kon omwaaien nadat hij was geleegd, ligt het juridisch wat gecompliceerder. Indien de vuilnisdienst de lege kliko zodanig had kunnen terugzetten dat deze in geval van omwaaien geen schade had kunnen toebrengen, is de vuilnisdienst aansprakelijk: die heeft de lege kliko teruggeplaatst op een plek waarvan te verwachten was dat er schade zou kunnen ontstaan.

Indien er in de directe omgeving van de standplaats van de kliko geen plek was waar een lege kliko kon worden teruggezet zonder schade te veroorzaken in geval van omwaaien, is toch de eigenaar van de kliko aansprakelijk. Die kan namelijk niet van de vuilnisdienst verwachten dat de vuilnisdienst de lege kliko 100 meter verderop terugplaatst om schade door omwaaien te voorkomen. In dat geval had de eigenaar er al rekening mee moeten houden dat de vuilnisdienst gedwongen zou zijn een lege kliko terug te plaatsen op een plek waar omwaaien een grote kans op schade zou geven. De eigenaar had de kliko dan uit voorzorg op een andere plek aan de weg moeten zetten.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat je dit soort schades op de weer verzekering van de auto moet verhalen omdat er geen aansprakelijke is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aansprakelijk ben je overigens als er door jouw schuld opzet of toedoen schade veroorzaakt wordt. Daar is in dit geval geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval is de schade veroorzaakt door het weer en volgens mij niet te verhalen op de verzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch het proberen waard. Het is n.l. die ene kliko die de schade heeft veroorzaakt en er heeft niet een ramp plaatsgevonden waarbij alle kliko s wel allemaal auto s moesten beschadigen.
De eigenaar van de kliko. Er zal dan wel moeten worden vastgesteld dat het waaide.
De eigenaar zal zijn WA verzekering aanspreken. Heeft hij geen WA verzekering zal hij de schade zelf moeten betalen.
Maar ik hoop voor je dat je kunt aantonen dat het die bepaalde kliko was.

Toegevoegd na 6 minuten:
het begint dan met de schriftelijke aansprakelijkheidsstelling van de eigenaar van de kliko.

Maar het beste advies is om even met je verzekeringsman te overleggen. Misschien heb je allrisk of een mini allrisk verzekering op je auto. Of heb je rechtsbijstandverzekering die je kan helpen de schade vergoed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uitgangspunt van de wet is dat ieder zijn eigen schade draagt, tenzij er een aansprakelijkheidsgrond bestaat waardoor de schade bij iemand ander terecht komt.

Je zou de eigenaar/gemeente aansprakelijk kunnen stellen wegens het feit dat het plaatsen van de kliko's op een bepaalde plek een gevaarzetting is, nu er bij harde wind de kans bestaat dat de kliko schade voor personen of zaken veroorzaken kan. Vuistregels zijn dat er een hogere zorgplicht bestaat naarmate de ernst en de omvang van de schade groter is, naarmate de kans op schade groter is en naarmate het treffen van voorzorgsmaatregelen in relatie tot de grootte van de schade minder bezwaarlijk is qua tijd kosten moeite en geld. De vraag of er daadwerkelijk schade vergoed zal worden is dus niet zo eenvoudig te zeggen.

Maar antwoord op je vraag is de gemeente die voorschrijft de kliko's op een bepaalde manier en op een bepaalde plek te plaatsen, of de eigenaar van de kliko.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het KNMI: dat had een alert moeten afgeven: "Blijf met je auto uit de buurt van Kliko's"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan waar de kliko staat. Vaak zijn er speciale plekken langs de weg waar je deze moet neerzetten. ANders zou de eigenaar een boete kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenaar Kliko.

Klaar.

Maar je moet wel zorgen dat je aan kunt tonen dat het die Kliko was etc.

En dan de eigenaar aansprakelijk stellen.

Maar bel ook je verzekeringsmaatschappij even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vuilnisman, want die heeft de kliko (leeg, dus licht) weer teruggezet. Want volle kliko's vliegen nooit door de straat. De eigenaar is overigens verplicht om zijn kliko op ophaaldag aan de straat te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op grond van artikel 6:173 van het Burgerlijk Wetboek is de bezitter aansprakelijk voor gebrekkige zaken. Een kliko die omwaait is naar mijn mening geen gebrekkige zaak. Verder is de huiseigenaar meestal niet de bezitter van de kliko, maar de afvalverwerker. Als niemand aansprakelijk is te stellen, moet de eigenaar van de auto zelf zijn schade vergoeden, tenzij zij allrisk is verzekerd natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja art 6:173 BW is nvt, het gaat namelijk om de gebrekkigheid van het product zelf. De kliko is niet gebrekkig als ie omwaait, net als het omvallen van een ladder deze ladder niet gebrekkig zal maken.