Werken hoeren op zelfstandige basis ?

Dan bedoel ik degene die achter een raam zitten (zonder bar). Zoals in het glazen straatje in Gent.

anders is het toch zwart werk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anders is het toch zwart werk? Nee zij kunnen toch ook werknemer zijn. Het kan volgens mij allebei.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeren in vaste dienst met een werkgever noemt men getrouwde dames . :) . Dat grapje las ik net toen ik info op zocht over je vraag . Je hebt ze in alle soorten en maten prostituees en ook alle vormen van dienst verband freelance , hobby , sensatie , gedwongen , afgeperst , voor de lol vh geld enz of wd het nu leuk vinden of niet maar men noemt het het oudste beroep vd wereld . dat zijn de motivaties maar zelfstandig , zz'p 'rs zijn blijkbaar de meest voorkomende . Of in vaste dienst voor zeg het verticale bar werk en op provisie basis voor het horizontale gedeelte . Maar nogmaals gezegd meestal betalen ze voor een raam of plek in de bar dus zijn ze eigen baas . In Nederland is het ook gewoon mogelijk het legaal ( nog wel ) uit te voeren . Met grote voor maar ook na delen ?

Antwoorden (2)

Prostituees die raamwerk doen, huren de kamer van de verhuurder, en verder niet .Ze hebben dus geen werkgever-werknemer relatie met hem of haar.
Ook vrouwen die in een club of privehuis werken, doen dat als zelfstandige. Eigenaren van dat soort etablissementen zitten niet te wachten op de diverse verantwoordelijkheden die bij goed werkgeverschap horen.
Met wit of zwart werken heeft dat weinig te maken. Of de zelfstandig werkende vrouw belasting afdraagt, bepaalt of zij wit, zwart, of grijs werkt.

In hoeverre deze vrouwen daadwerkelijk "zelfstandig" zijn, of een pooier achter zich hebben, is weer een ander verhaal.

Toegevoegd na 9 uur:
Mijn antwoord is gebaseerd op de situatie in NL. In Belgie is prostitutie weliswaar niet strafbaar, maar ook niet officieel erkend.
Het lijkt me dus dat Belgische sexwerksters zwart werken, gezien zij zich niet als zodanig kunnen inschrijven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je gaat uit van aannames. Kan je die aannames ook hard maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk eerder dat er zat werkgevers te vinden zijn die een prostituee een maandsalaris willen geven en lasten af willen dragen als zij de winst kunnen houden.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/prostituees-mijden-loondienst.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarin lees ik: "De overgrote meerderheid van de prostituees omschrijft zichzelf als zelfstandig ondernemer." (dus niet alle) "Daarnaast is het mogelijk geworden om prostituees in loondienst te nemen. In loondienst kunnen prostituees voor het eerst aanspraak
maken op dezelfde rechten en plichten als ieder andere werknemer. Omdat overheidsinstanties na de wetswijziging
beter toegang hebben gekregen tot de sector, voeren ze meer controles uit." Jij lijkt het in je antwoord een soort uit te sluiten in de praktijk komt het gewoon voor dat een prostituee werknemer is.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, het is niet uit te sluiten. Toch is dit een beetje copuleren met kleine insecten, omdat het in de praktijk zeer zelden wordt gezien, al helemaal niet bij raamwerk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Toch is dit een beetje copuleren met kleine insecten," Iedereen heeft zo zijn specialiteit :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hebben de zelfstandige hoertjes dan een ondernemingsnr. ?
Rieneke1
9 jaar geleden
taillie, ik neem aan van wel.
Hier in Nl moeten ze ook ingeschreven staan.
Rieneke1
9 jaar geleden
taillie, ik kom terug op mijn reactie hierboven. Ik lees dat in Belgie prostitutie niet strafbaar is, maar ook niet officieel erkend.
Het lijkt me dus dat prostituees in Belgie zich niet als zodanig kunnen inschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jammer, bij kruispuntbank kan je alle ondernemers opzoeken + kan je zien wat hun activiteiten zijn.... benieuwd wat er bij deze dames zou staan :p
Prostituees kunnen zowel als zelfstandige werken als in loondienst.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prostitutie/werkomstandigheden-prostituees

Als jij voor een baas werkt en niet voor jezelf werk je toch ook niet zwart? Ik snap je overdenking in het geheel niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar idd als zij zich niet aanmelden bij de belasting en zich niet als zelfstandige inschrijven en geen belasting afdragen zouden ze idd zwartwerken.

Toegevoegd na 1 uur:
Uiteindelijk heb je 3 mogelijkheden:

Zelfstandig (meerendeel)
Werknemer (minderheid)
Zwartwerkend (geen idee, er zal door zelfstandigen ook wel eens een bedrag niet opgegeven worden)

Toegevoegd na 11 uur:
België

Wie toch aan prostitutie doet, heeft in feite drie opties. “Een prostituee kan zich als zelfstandige laten inschrijven”, legt Peleman uit. “Ze moet dan net als andere zelfstandigen een cursus bedrijfsbeheer volgen en belastingen betalen. De belastingdienst maakt een schatting van het inkomen, met alle kennis en middelen die ze voorhanden heeft over het aantal klanten dat ze ontvangt. En op dat berekend totaalbedrag moet ze dan taksen betalen.”

Barmeisje of masseuse
Een tweede mogelijkheid is werken in dienstverband. “In dat geval staan prostituees ingeschreven als barmeisje, masseuse of iets dergelijks”, gaat Peleman verder. “Maar in die beroepen zijn seksuele handelingen wel verboden. Er is dus sprake van verdoken prostitutie.” Verdoken prostitutie is ook strafbaar, maar het is meestal de werkgever zelf die daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden.

Tot slot is er nog een derde mogelijkheid: via zwartwerk. Dat is uiteraard volledig illegaal, maar toch wordt er nog een onderscheid gemaakt. “Combineer je zwartwerk in de prostitutie met een werkeloosheidsuitkering of een leefloon, loop je echt gevaar en kan je zeer zware boetes krijgen

Daar is dus als werknemer werken niet legaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat het kan, wil niet zeggen dat het ook gebeurt, en al helemaal niet bij raamwerk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er een geval is waar het wel zo is heb je direct ongelijk, dat is het probleem van je argument.