Moet de eigenaar van een appartement de donatie betalen voor erfenis of de dochter?

Mijn moeder is eigenares van mijn appartement, dat ik van haar huur, en van haar eigen appartement. Nu wil ze dat ik een donatie doe voor haar appartement zodat als zij sterft ik geen 21% btw moet betalen voor haar appartement. Deze donatie bedraagt meer dan 20000 euro en ik vroeg me af of zij die zou moeten betalen of ik. Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo btw betalen?
fisbel
9 jaar geleden
Als u erft betaalt u geen BTW maar erfbelasting. (10% / 20%) Als uw moeder dat wil voorkomen, kan ze dat via de notaris regelen.
http://financieel.infonu.nl/belasting/26619-successierecht-erfbelasting-over-erfenis-erven-2010-2013.html

Antwoorden (1)

Informeer eens bij de notaris. Het zou goed kunnen dat deze meerdere oplossingen voor het probleem weet.
I.c.m. een belastingdeskundige kun je nog meer informatie krijgen en zo samen een weg uitstippelen.