heb een vraag,omtrend lawaai van een varkensboer,die geregeld s'nachts laaien om 5 uur met als gevolg andere gezin wakker mag dat?

achterbuurman heeft in 2013 nieuwe stal gebouwd,die voldoet aan de eisen,echter als die varkens geladen worden wat meestal snachts is schreeuwen die dieren enorm en roepen er mensen JA,JA en hup,hup!!! snap dat hun ook moeten werken,maar mag dat s'nachts? bedoel ik sta ook ieder morgen om 5 uur op om in duitsland te gaan werken,maar niemand wordt daar wakker van in de omgeving! maar van zoiets wel! wil weten of dit kan en mag,en zo nee wat ik er tegen kan doen,dit komt nu te vaak voor dit! je krijgt er gewoon lichemelijk klachten door zo als gezin

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Hier een paar normen:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-geluidsoverlast-door-buren-wat-mag-en-wat-kan.html
Of de veroorzaker een bedrijf of particulier is maakt niet uit.

Volgens deze link kan je (na overleg met de veroorzaker) contact opnemen met de politie:
http://www.politie.nl/onderwerpen/overlast.html#wat-is-geluidsoverlast

Alleen hoe vaak gebeurt dit?
Is dat 1x per maand een uur of wekelijks meerdere uren per nacht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier heb ik teminste wat aan

Andere antwoorden (1)

Ik ken het. Hier is ook een varkensstal bij ons in de straat. De boer wil zelf liever ook niet s nachts zijn bed uit, maar hij is gebonden aan de ophaalschema's van de vervoerders. De varkens worden s morgens bij aankomst op de slachterij direct verwerkt. Met de vergunning voor de stal is dit al meegecalculeerd evenals eventuele stankoverlast. Varkens, kippen en ander vee worden meestal s nachts afgeleverd. Dit is tevens om de stress bij de dieren te verminderen. In het halve donker zijn ze rustiger en makkelijker te hanteren. En ja... Varkens krijsen al heel snel, al raak je ze nauwelijks aan. Ik kan me voorstellen dat je het erg vervelend vind. Misschien zijn die zachte oordopjes een optie?? Of dat je van tevoren even aan de boer vraagt wanneer hij weer moet afleveren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Dirkje0643,ik begrijp wat je bedoelt,maar dit is te gek voor woorden dat ik eerst de boer moet vragen wanneer hij weer gaat leveren,dat is de omgekeerde wereld! Hoe zou hij het vinden als ik s'morgens om 5 uur als ik naar mijn werk in Duitsland rij even onder zijn raam sta te toeteren,zodat zijn gezin wakker ervan wordt,omdat er iedere dag toevallig een wild dier over steekt?
Ik snap dat ook wel dat dieren s´nachts rustiger zijn! maar het waren niet de dieren die je alleen hoort ook de drijvers hoor je roepen van hup,hup en ja,ja! Dat een dier geluid maakt kun je niks aan doen,maar een mens kan de motor van vrachtwagen uitzetten en stil zijn in de nachtelijke uren dat een ander nog in zijn volle slaap is dat ben ik van mening,of het moet zo zijn dat men geluidsbescherming aanbrengt dat als men gaat laden dat een ander er geen last van heeft lijkt mij! het is dat ik nu jong ben maar stel ik was 70 of 80 kun je door dit soort activiteiten wel een schrik reactie krijgen met als gevolg een Tia of hartaanval met alle gevolgen van dien ! Dus ik ga zeker niet vragen wanneer hij weer gaat laden,of dat ik zelf oordoppen ga kopen,omdat een ander overlast maakt nee ga eerder vragen wat hij er aan gaat doen aan die overlast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat Dirkje bedoelt dat je er erg weinig aan kan doen qua protest. Waarschijnlijk valt dit onder 'normale' overlast in deze bedrijfstak en is er inderdaad rekening mee gehouden bij de bouw en het verlenen van de vergunning.
Waarmee ik overigens niet negeer dat ik het erg vervelend voor je vind! Ik vind het al naar als de boer hiernaast twee keer per seizoen midden in de nacht z'n gras gaat maaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"maar hij is gebonden aan de ophaalschema’s"
Schema's kunnen aangepast worden, de boer zou het minimaal kunnen vragen aan de vervoerders.
En schema's gaan natuurlijk niet boven de wet. (hoe het zit met eventuele vergunningen??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel iets wat bij een boerenbedrijf hoort, voor een boer is 5 uur in de ochtend een normale tijd, dus zijn de veevervoerders daar ook rond die tijd. Ik vind dat je dit erbij moet nemen als je op het platteland wil wonen. Ik woon in de stad, iedere ochtend rond 5 uur worden winkels bevoorraadt, iedere nacht lopen de kroegen leeg, maar ik kies ervoor daar te wonen. Het went op den duur, je weet wat het is en wordt er dan niet wakker meer van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste Crea,normaal hadden we nooit last van hun ,tot de nieuwe stal gebouwd werd,dichter naar ons toe het zou beter worden is beloofd,en de stal zou ook elders gebouwd worden,is beloofd,uiteindelijk is de stal toch niet gebouwd zoals gezegd is en ja prima de geur is afgenomen ,maar het geluid niet! Wat ik gewoon vervelend vind is dat een boer gewoon alles mag en als ik als burger een scheet laat staat de politie aan de deur! het is te krom voor woorden dat je zegt je went er aan!
En dat je dat voor lief moet nemen als je landelijk gaat wonen,dus als iemand morgens staat te toeteren met een voertuig voor die boer zijn huis omdat daar toevallig ieder morgen een hert oversteekt moeten zijn kinderen die dan nog vol op slapen er maar aan wennen,want dat is wat je nu zegt,moet je voor lief nemen als je landelijk woont?
Sorry dat gaat echt te ver.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over toeteren heb je het niet gehad, zeg tegen de boer dat dat je stoort, dan kan hij dat doorgeven aan de chauffeurs. Misschien is het ook mogelijk om een geluidswerende schutting of iets dergelijks te plaatsen, ga eens een normaal gesprek aan met die boer. Misschien mocht hij niet bouwen zoals plan en is het plan daarom gewijzigd. Luister naar zijn verhaal en vertel jouw verhaal. Mogelijk komt hij zelf tot een voor jou acceptabele oplossing, mogelijk kun je zelf ook iets doen. Ga niet klagen, ga praten.