Als ik een kamerverhuur aan iemand in nood, wat met zijn domicilie en schuldeisers?

Ik wil een jongere die uit de gevangenis komt een nieuwe kans geven, ik wil een kamer verhuren voor een symbolische euro. Maar wat met zijn domicilie, kan hij nog altijd recht hebben op een pro deo advocaat, wat met zijn schuldeisers (schuldbemiddeling). Ik wil helpen maar zelf niet in de problemen komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Symbolisch bedrag van 1euro.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Antwoorden (1)

Zolang jij als hoofdbewoner in het pand blijft wonen hoef je geen toestemming te hebben om een kamer te verhuren. Anders is het als je je hele woning aan een ander wil verhuren. Dan moet je wel toestemming hebben van je eigen verhuurder of hypotheekverstrekker. Controleer wel eerst je eigen huur/koopcontract of daar niet nadrukkelijk in staat dat onderverhuur van delen van de woning is verboden.

Als je een kamer wil verhuren dan moet je daarvoor een huurcontract opstellen met de nieuwe huurder. In dat contract moet o.a. staan wat de huurprijs is, welke ruimte hij huurt, wat de gemeenschappelijke ruimtes zijn (mag hij bv in de woonkamer komen, mag hij de schuur of tuin gebruiken etc.), wat de huurprijs is en hoe die voldaan moet worden en wat de algemene huisregels zijn.

Met dat huurcontract kan de huurder zich inschrijven bij de gemeente op jouw adres. Omdat hij een huurder is kan hij zelf uitkeringen/toeslagen etc. aanvragen op zijn adres. Jouw toeslagen/uitkeringen kunnen eventueel aangepast worden omdat je extra inkomsten hebt. Deze moet je ook opgeven bij de belastingdienst.

Een schuldeiser/deurwaarder mag alleen beslag leggen op de eigendommen van de persoon die een schuld heeft. Dus in principe kan die nooit beslag leggen op jouw eigendommen. Met een huurcontract sta je alleen wel sterker om aan te tonen wat van jou is en wat van de huurder (de link naar de deurwaarderspagina spreekt over een inwonende dochter, hier kun je ook onderhuurder voor lezen).

Waar je je wel bewust van moet zijn is dat als je een huurder in huis neemt deze ook recht heeft op huurbescherming. Je kunt deze huurder er niet meer zomaar uitzetten; in het ergste geval moet je naar de rechter om deze persoon uit je huis te krijgen. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurbescherming)