Is obstructieverlichting op windturbines verplicht en waar meld je het als het stuk is?

Ik reed vandaag over de A15. Daar staan een stel windturbines. Ik weet dat deze allemaal een rode lamp bovenop hebben.

Maar deze werken vandaag niet. Gisteren wel. Defect? Het is er niet een, het is bij allemaal!

Moet/kan je dat ergens melden?
Zou niet graag zien dat er ongelukken gebeuren.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Als oud-luchtvarende en luchtvaartmedewerker had zelfs ik er een halfuurtje zoeken voor nodig om het geschikte meldpunt te vinden. Door reorganisaties en zo moet je namelijk niet zoeken met het woord meldpunt of de oude term loket luchtvaartveiligheid, want dan krijg je oude zoekresultaten.

Als je zoveel mogelijk doet of je nog van niets weet, maar wel op de gedachte komt dat het onder het ministerie ILenT valt (Inspectie Leefomgeving en Transport), dan kun je het wél vinden, zelfs terecht bovenaan rechts. http://www.ilent.nl/contact/melden/index.aspx

“Melden

Via deze pagina doet u meldingen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Kies voor Nieuwe melding als u een nieuwe melding wilt doen. Klik op Vervolg op bestaande melding als u een bestaande melding wilt bijwerken. Doorloop vervolgens de stappen.

Heeft uw melding spoed? Bel dan eerst 088 489 00 00. Via dit nummer zijn wij voor spoedmeldingen 24 uur per dag bereikbaar. Vul daarna, indien u daartoe verplicht bent, alsnog het formulier in.”
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De Inspectie Leefomgeving en Transport is zelf geen ministerie, maar valt onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Verder een prima antwoord! Men zou overigens verwachten dat de juiste werking van dit soort verlichting regelmatig wordt gecontroleerd of misschien zelfs automatisch in de gaten wordt gehouden. Blijkbaar is dat in het geval van de vraag niet gebeurd.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik reed er daarstraks weer langs. De Turbines links van de snelweg hebben allemaal een witte knipperlamp, rechts zijn ze uit. Dus dat zal vanavond dan met het rode lampje ook zo zijn.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Uit welk kopje moet ik dan kiezen Bordensteker?
Gewoon luchtvaart? Ik krijg dan keuze tussen "overig" of "luchtvaart voorval meldingen"
Bordensteker
9 jaar geleden
Even wat achtergrond.
Een "voorval" is (in deze context) een gebeurtenis die achteraf gezien riskant was, maar goed is afgelopen. Zeker in luchtvaartkringen is het dan een goed gebruik om het als voorval te melden. Immers, een ongeluk wordt vrijwel altijd voorafgegaan door vergelijkbare gevallen die nog net wél goed afliepen (iets wat trouwens niet alleen in de luchtvaart zo is). Als je probeert bijtijds van zulke voorvallen te leren, kun je die gevaarlijke situaties en handelingen proberen te voorkomen, zodat je veel minder vaak een daadwerkelijk ongeval moet betreuren. Bij de Luchtmacht is dit al vele tientallen jaren een aandachtspunt.
Meldenswaardige zaken (gebeurtenissen en situaties waar je op kunt reageren teneinde ongelukken te voorkomen) worden daar samen aangeduid in de naam van het meldings-middel ROHS: het Rapport Onveilige Handelingen en Situaties. (Mogelijk is het ROHS inmiddels een verouderde term hoor.)
Een gevaarlijke handeling is dan iets wat op een gegeven moment gedaan werd en goed afliep: een incident of in goed Nederlands een voorval,
en een gevaarlijke situatie zoals hier is een valkuil zonder dat je getuige bent dat iemand er ook echt bijna in valt. Een voorval hoort in theorie een persoon bij die iets riskants deed maar die zijn hachje wist te redden, en een gevaarlijke situatie is zuiver een toneel met een valkuil maar zonder spelers. En daarvoor moet je op zoek gaan naar de verantwoordelijke: de decorbouwer, of degene die de decors moet controleren. Langs de A15 is dus nu sprake van een “onveilige situatie”, en geen “onveilige handeling”, d.w.z. geen voorval. Daarom is de keuze “Luchtvaart > Overige meldingen” hier de juiste keuze. Bij voorbaat dank voor je attente optreden!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb het gemeld, ben benieuwd naar de reactie, dus ik laat de vraag nog even open.
Bordensteker
9 jaar geleden
Hierbij verklaar ik de twee Meldingenweken voor geopend! ;-)
Bordensteker
9 jaar geleden
Gisteren kwam ik er zelf langs, maar ik had op dat moment andere dingen aan mijn hoofd, en ik ben alweer vergeten welke wel en welke niet het lampje aan hadden, laat staan dat ik op de kilometeraanduiding gelet heb.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ze werken nog steeds niet :-) Heb het wel gemeld, ook daar nog geen reactie op gehad. Het is bij de afrit Kesteren Opheusden en dan aan de kant van de Betuwelijn.
Bordensteker
9 jaar geleden
Nu ik het zelf ook gezien heb, ben ik nog even nader gaan uitvissen waar deze windturbines precies staan. Het is tussen afrit 34 (Echteld / Lienden / Leeuwen) en afrit 35 (Ochten / Kesteren / Rhenen).
Met die gegevens heb ik zelf ook een melding gedaan, voorzien van de geografische coördinaten, dat het de vier turbines ten noorden van de A15 betreft, ten oosten van Kesteren, en met ten overvloede een afbeelding erbij van een Google Earth luchtfoto-kaartje waarop de vier (toen nog in de finale planning zijnde) lokaties (onder de naam Windpark Buren) vermeld staan.
Omdat op die plattegrond ook het al wat oudere Windpark Echteld aangegeven is, heb ik er ook nog bij vermeld dat die andere vier turbines ten zuiden van de snelweg wél correct verlicht zijn. De windparken liggen in twee verschillende gemeentes; de rivier de Linge is de gemeentegrens. Ik heb alle rubrieken ingevuld, ook de niet verplichte, en kreeg op die meldingspagina meteen een genummerde bevestiging van de verzending, en op mijn mailadres een bevestiging van ontvangst. Daarin stond dat ik binnen 5 werkdagen bericht over de afhandeling van mijn melding kan verwachten.
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat is het toch gemakkelijk om fouten te maken! Kesteren ligt ten oosten ervan, en de lokatie is dus ten _wésten_ van Kesteren ...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou ik heb nooit meer een reactie ontvangen van ILenT.
Maar Bordensteker wel. Ze gaan het melden bij de NUON, dus met alle bureaucratie zal het nog wel een paar maand buiten gebruik blijven, maar onze burgerplicht is gedaan. 10 punten voor jou Bordensteker.

Andere antwoorden (1)

De meeste windturbines hebben obstakelverlichting. Maar bij veel windmolens is dat niet verplicht, dus is het niet erg als die verlichting niet werkt.
Dat zit zo:

Doel van obstakelverlichting is om te voorkomen dat de veiligheid van de burgerluchtvaart in het geding is. In de beleidsregel die IVW heeft opgesteld, is aangegeven wanneer windturbines (en andere hoge objecten) moeten zijn voorzien van obstakelverlichting:
Onder meer op grond van internationale burgerluchtvaartregelgeving dienen minimaal de volgende objecten van obstakelmarkering en –lichten te worden voorzien:
•Objecten met een hoogte van 150 meter of meer;
•Objecten binnen een afstand van 120 meter tot water- en/of snelwegen met een hoogte van 100 meter of meer;
•Objecten in de nabijheid van luchthavens.

Met bedoelde hoogte gaat het bij windturbines om de tiphoogte. De IVW heeft ook aangegeven hoe de verlichting er uit moet zien. Dit is een wit flitsend licht overdag en ’s nachts een rood, flitsend licht zichtbaar zijn. In de nacht moet er ook halverwege de mast continu brandende lampen rond de mast zichtbaar zijn.
escape