In hoeverre is een incassobureau betrouwbaar als ze niet aangesloten zijn bij een overkoepelende organisatie en geen bezoekadres hebben?

Toegevoegd na 20 minuten:
Goed te weten, ik wil ze niet inschakelen; ik word aangemaant door een bedrijf waar ik niets besteld heb en wantrouw dit bedrijf enorm door deze dingen, vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Naar aanleiding van je toevoeging: ga meteen naar de politie en doe aangifte! En als je dan toch bezig bent: meld het ook even bij je lokale KvK.

Dit is een bekende oplichterstruc, waar veel kleinere bedrijven (maar ook wel particulieren) slachtoffer van zijn.

Het werkt op basis van het idee dat binnen bedrijven (of een gezin) niet iedereen precies op de hoogte is van alle rekeningen, en dat een aanmaning vaak zomaar betaald wordt zonder te controleren, omdat de slachtoffers bang zijn voor bijkomende kosten.

Als je niet betaalt, kunnen ze je natuurlijk niets maken, want je bént ze helemaal geen geld schuldig. Ze proberen gewoon uit of ze je zover krijgen om zomaar geld naar ze over te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal doen dit soort bedrijven het bij grote bedrijven waar de kans groot is dat ze niet precies op de hoogte zijn van de facturen. Ik mag toch aannemen dat ze niet zo dom zijn om dergelijke rekeningen naar een (met alle respect) kleine massagepraktijk gaan sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Edje: de heel grote bedrijven hebben vaak wel een gedegen goedkeuringsprocedure voor facturen. Het zijn de kleine (een paar mensen) en middelgrote bedrijven waar dit soort dingen er eerder tussendoor glippen.

Andere antwoorden (5)

Lijkt me dat je zelf al weet wanneer een incassobureau wel betrouwbaar is.
Ik zou er niet mee in zee gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren ze bij een oud vrouwtje aan gaan kloppen, hadden ze zo geld kunnen innen :S
Ga je er melding van maken?
Lijkt mij niet verstandig. Zullen een paar gezellige jongens zijn van een sportschool waar jij als bedrijf echt niet geassocieerd mee wilt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet, want ze committeren zich niet aan de spelregels in de branche en zijn ook niet opspoorbaar of controleerbaar.

Een van beide lijkt mij al genoeg om hier niets mee te maken te willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt niet erg betrouwbaar. Ik zou er geen zaken mee doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je vooral niet intimideren! Iedereen kan zo een incassobureau beginnen en dus zijn er veel kleine incassobureaus die gerunt worden door duistere figuren die er een slechte handelswijze op na houden. Als je niets hebt besteld sta je volledig in je recht en hebben ze geen poot om op te staan. Als je niet betaalt zal een incassobureau geen mogelijkheden hebben om het geld te incasseren, tenzij er een rechter aan te pas komt. Laat die dagvaarding dan maar komen en je zult zien dat er vervolgens geen actie wordt ondernomen. Zou de zaak (hoewel heel erg onwaarschijnlijk) toch voorkomen zul je alsnog je gelijk halen.