Hoe werkt een opzegtermijn?

Stel, ik heb een jaarcontract en een opzegtermijn van 30 dagen. Mijn contract loopt af op 20 november 2009, in de algemene voorwaarden staat dat mijn contract na het jaarcontract wordt verlengt.
(De Leveringsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt stilzwijgend verlengd met één jaar, tenzij
schriftelijk is opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.
Bij stilzwijgende verlenging zal RWE, ongeacht het oorspronkelijke tarief, het door RWE
vastgestelde variabele tarief aan Contractant in rekening brengen.)

Ik zeg mijn contract op 18 november 2009 op, en stap per 20 maart over naar een andere maatschapij. (meer dan 30 dagen na opzegging)

Heb ik mij gehouden aan de opzegtermijn?

Het gaat hier om een energieleverancier (Gas en Electriciteit)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De opzegtermijn slaat op de periode die moet worden aangehouden VOOR de einddatum van het contract. In jouw geval had je dus voor 20 oktober 2009 op moeten zeggen. Het feit dat je 30 dagen wacht met het nieuwe contract is voor de opzegtermijn niet relevant.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt je dus niet gehouden aan de opzegtermijn voor einddatum 20 november 2009.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad. Toch vind ik de gehele praktijk van als je niet tijdig afmeld dan plakken we er een jaartje aan vast op zijn minst vermoedelijk onredelijk bezwarend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks. Ben het met je eens. Aan de andere kant, onderteken je het contract en de daarbij behorende voorwaarden dus je had het kunnen weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar met name bij bedrijven als energiebedrijven is naar mijn mening de machtspositie erg groot. Natuurlijk kun je overstappen, maar je blijft met netwerkkosten zitten, weliswaar is het systeem omgeven door allerlei wettelijke bescherming, maar toch. Stel echter dat je in de realiteit kunt kiezen uit bijvoorbeeld 3 bedrijven, waar ze echter alle drie hun machtspositie gebruiken om bepaalde ongunstige voorwaarden op te leggen dan vind ik niet dat je veel keuze hebt.
Je moet minstens 30 dagen voordat het contract afloopt, dus 30 dagen voor 20 november je contract opzeggen.

Het maakt niet uit wanneer je een contract met je nieuwe leverancier sluit, dat interesseert de huidige leverancier niet.