Waarom zijn er verschillende rijbewijzen ingevoerd voor de motor, wat is het doel?

Het heeft iets met het vermogen van de motor te maken geloof ik. Maar ik snap de reden erachter niet.

Een tenger iemand van 18 zal niet op zijn 20e of 22e ineens sterker zijn.
Ook met snelheid kan het niet te maken hebben.

Want je mag elke soort auto kopen met wat voor vermogen dan ook op je 18 (en erin rijden als je een rijbewijs B hebt)

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ervaring? Want je mag elke soort auto kopen met wat voor vermogen dan ook op je 18 (en erin rijden als je een rijbewijs B hebt) Voor sommige auto's zou idd een extra bewijs niet onverstandig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanwege de leeftijd zal ook angst voor roekeloosheid meegenomen worden. Tis een beetje willekeurig lijkt me ook allemaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou iets met rijervaring opdoen voordat je overstapt naar een motor welke de rijder helemaal zoek kan rijden te maken kunnen hebben. Al geeft deze manier hier ook geen garantie voor (zijn er die elk twee jaar voor de volgende rijbewijs gaan totdat ze vol hebben en dan pas een motor aanschaffen.)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee geen ervaring mee MrTomaat.
Een extra rijbewijs zou idd niet altijd onverstandig zijn voor de auto en niet alleen voor de 18 jarigen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde het doel is: ervaring op doen. Als je als 18 jarige gelijk een 100kW motor onder je kont krijgt zal je eerder in de kreukels liggen dan als je eerst 25kW en dan steeds zwaarder mag rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Moordigger Eigenlijk zou je dus verplichte rijuren moeten hebben. Maar dat is helemaal lastig te controleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies MrTomaat. En dan nog. Rijuren zegt nog niks over rijervaring.
De" ik rij wel 80.000 km per jaar" gevallen. (Waarvan 90 % rechtdoor op een snelweg, gaap.)

Het beste antwoord

Vanaf 19 januari 2013 wil de Europese Unie de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Er wordt streng gekeken naar de vermogen, minimumleeftijd en ervaring en er zijn 3 categorieën:

Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.

Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar. Je moet minimaal 2 jaar rijbewijs A1 hebben.

Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar. Je moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.

En voor bestuurders die vóór 19 januari 2013 al in het bezit zijn van een rijbewijs A, blijven de oude regels van kracht.

Het is allemaal voor de verkeersveiligheid. De motorrijden is meermalen gevaarlijker dan autorijden, daarom worden deze zo opgesteld. Onderschat de motoren niet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al denk ik soms dat het meer om de ontmoedegen van motoren gaat en Nederlands soms het beste jongetje van de klas wil zijn....
Binnen een jaar al de regels aangepast zodat ze beter aansluiten op europees richtlijnnen. :)
http://www.cbr.nl/312.pp?id=415
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oef... Zo te zien kloppen deze categorieën in mijn post gelukkig wel. Ik was even bang dat ik oude gegevens hier geplaatst heb, hahaha.

Andere antwoorden (1)

Heeft te maken met de combinatie leeftijd en het vermogen van de motor, men wil jonge, onervaren bestuurders op die manier beschermen en de overheid wil zo de verkeersveiligheid bevorderen. Dit is zo vanaf 19 januari 2013.

Uiteraard zijn de meningen daarover verdeeld, maar over het algemeen wordt het toch als een goede regel ervaren. Het geeft die groep gelegenheid om de risico's beter te begrijpen en de mogelijke gevaren in te zien. Op een motor loop je tenslotte meer risico dan in een auto.

Overigens, je mag als 18-jarige inderdaad elke auto kopen die je wilt. Maar probeer die vervolgens maar eens te verzekeren! Hier filteren de verzekeringsmaatschappijen het risico uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat het verzekeren betreft gaat het zelfde op voor motoren...
Premie voor een Yamaha R1 is anders voor mij dan voor mijn zoon. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'maar over het algemeen wordt het toch als een goede regel ervaren'.
Dit is absoluut niet waar. Vrijwel iedereen geeft voorkeur aan de oude 25kw regeling.
De huidige regeling is een nadeel voor de portemonnee, toekomstige motorrijders, gedwongen aankopen van 125cc scooters die nauwelijks sneller zijn dan een 50cc scooter... Dan ook nog de vele mensen die met hun rijlessen voor 25kw bezig waren en niet voor 19 jan hun AVD examen hebben kunnen doen.
Kortom, de regel wordt niet als een goede regel ervaren.