Mag iemand geïnspireerd zijn door andermans werk?

Als iemand een volledig eigen ontwerp/tekening maakt maar zich laat inspireren door andermans werk, Is publiceren van het nieuwe werk dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Tuurlijk mag iemand geinspireerd zijn door andermans werk! Ik weet van een rapper dat hij zich inspireerd in Andre Hases... Iedereen leert van elkaar, en iedereen inspireerd zich ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iemand een draak tekent en jij copieert deze tot in de details en zet er dan een hoedje op, dan is dat plagiaat.

Als iemand een draak tekent en jij neemt daar inspiratie uit en begint je eigen draken te tekenen, dan is dat prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een verschil tussen geïnspireerd zijn door, en plagiaat.
In de beeldende kunt praat men al snel over geïnspireerd zijn. Als je een liedje schrijft pleeg je al snel plagiaat als je iets schrijft wat op een ander liedje lijkt.
Maar zolang jouw werk niet een bijna kopie is van degene door wie je geïnspireerd bent zal het geen probleem zijn.
anneliez
9 jaar geleden
Inspiratie is prima toegestaan.
Slaafs navolgen is dat niet; als je veel of alle kenmerkende onderdelen van een werk overneemt, ben je over de grens.
Een verhaal over een tovenaarsjongen mag best. Maar als hij naar een toverschool gaat waar hij met een trein naar toe gaat en daar sporten op bezemstelen beoefent, en met zijn vrienden de wereld beschermt tegen een boze tovenaar... dan ga je verder dan inspiratie.