woon samen met vriendin en ze zit in schulden traject en heeft weekgeld, geen huurtoeslag ?

Ze heeft 40 euro weekgeld en ik heb geen huursubsidie door 2 lonen (wajong uitkering) heb ik dan helemaal geen recht op huursubsidie want wij worden beoordeelt op 2 lonen maar in praktijk is dat niet zo.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn wel degelijk 2 "lonen" (inkomsten), echter van het inkomen van je vriendin gaat een groot deel automatisch naar de schuldregeling. Dat voelt misschien als "in de praktijk heeft mijn vriendin geen inkomen", maar het is er natuurlijk wel. Maak evt. een proefberekening op: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/toeslagen/proefberekening_toeslagen

Antwoorden (1)

Niet het vrij te laten bedrag van € 40 per week voor uw vriendin is bepalend voor de huurtoeslag. Voor de huurtoeslag telt het belastbaar jaarinkomen (verzamelinkomen) van u én van uw vriendin als medebewoner. Als deze inkomens niet hoger zijn dan € 29.325 komt u in aanmerking voor huurtoeslag.

Minimaal 1 van u beiden moet wel 23 jaar of ouder zijn. Voor jongeren onder 23 jaar gelden andere regels t.a.v de maximum rekenhuur. Die is € 699,48 maar als beide jonger zijn dan 23 jaar is de maximum rekenhuur € 389,03
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 Evt. kan vraagsteller nog nagaan of in zijn situatie sprake van een "bijzonder situatie" ? :
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2014/voorwaarden_2014/bijzondere_situaties/bijzondere_situaties
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Compris: je bedoelt waarschijnlijk omdat VS een handicap heeft? Wanneer de woning is aangepast vanwege zijn handicap kan daar wel sprake van zijn, maar dat staat los van het inkomen: als je boven die grens zit, krijg je hoe dan ook geen huurtoeslag. De bijzondere situatie voor wat betreft een aangepaste woning is enkel dat wanneer iemand een woning huurt die boven de huurtoeslaggrens zit vanwege de aanpassingen, er toch recht is op huurtoeslag. De uitzondering zit 'm dus niet in dat er anders naar het inkomen gekeken wordt, maar er wordt anders naar de hoogte van de huur gekeken. Het probleem bij VS is - als ik de vraag juist lees - de inkomensgrens, en niet de huurgrens. Het antwoord is natuurlijk juist: de huurtoeslag moet niet aangepast worden omdat iemand door schuldsanering weinig geld over houdt, maar andersom: wanneer iemand geen huurtoeslag ontvangt, zal er minder kunnen worden afgelost om voldoende weekgeld te kunnen hebben om van te leven.