Wanneer mogen scharreleieren, scharreleieren genoemd worden?

In de super zijn alle eieren scharreleieren. Ook de goedkoopste. Nu vraag ik me af of deze eieren toch niet van kippen afkomt die uit een legbatterij komen. Of een te beperkte bewegingsruimte hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Eieren mogen scharreleieren heten als de kippen in een grote stal leven (dus niet met zes in een kooitje) en er per kip ongeveer twee A4'tjes ruimte (dat zijn negen kippen per vierkante meter) is. Maximaal tweederde van de vloer mag uit een rooster bestaan.

Dat is dus inderdaad zeer beperkte bewegingsruimte. Kippen met vrije uitloop hebben het al een stuk beter, die moeten buiten de stal minstens 4 vierkante meter per kip krijgen. Binnen de stal zijn er dezelfde twee A4'tjes als bij de gewone scharrelkippen.

En als je echt alleen eieren wilt van kippen die het zo goed mogelijk hebben gehad: biologische (EKO-keurmerk) eieren zijn van kippen die met maximaal zes kippen per vierkante meter in een stal leven en daarbij altijd een vrije uitloop van minimaal 4 vierkante meter per kip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er scharreleieren op staan, dan is dat ook zo.

Aan de code op het ei kun je zien wat voor eieren het zijn.

Code 0 = biologisch ei (deze kippen worden op biologische wijze gekweekt, max. 6 hennen per 1m2 stal en buiten geldt, per hen 4m2.

Code 1 = vrije uitloop ei, deze hennen worden gekweekt in een stal, maar kunnen de hele dag naar buiten, waar de uitloop grotendeels begroeid moet zijn met gras en ong. 2,5 m2 per hen. Dit noemen ze ook wel een buitenei.

Code 2 = scharrelei, deze kippen worden in een stal gehouden en komen niet buiten. Wel zijn er voldoende legnesten en zitstokken. Max. 9 hennen per m2.

Code 3 = kooieieren, oftewel legbatterijei, deze hennen leven in een kooi van 550 cm2. komen nooit buiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scharrelkippen hebben beperkte ruimte om te scharrelen :-)

Als je er zeker van wil zijn dat de kip van de eieren echt rond kon lopen naar buiten toe dan moet je vrije uitloop eieren hebben

Toegevoegd na 23 seconden:
Bron toegevoegd voor vrije uitloop

Toegevoegd na 2 minuten:
en voor het evenwicht ook een link naar de scharrelkippen