Wat voor straf staat er op rijden zonder rijbewijs?

Ik zit te kijken op de site van het OM en tot mijn verbazing zie ik dit er niet tussen staan.

Alleen de opties:

is verlopen >1jaar
Is verlopen <1jaar
Niet behoorlijk leesbaar
Niet kunnen tonen
Niet voldoet aan gestelde eisen
Niet inleveren van ingevorderd rijbewijs
Rijden terwijl rijbewijs is ingevorderd/ingenomen ingevolge de wet Mulder
Verkeerde categorie
Als 17 jarige met rijbewijs een motorvoertuig besturen zonder de in de begeleiderspas vermelde begeleider

Maar geen optie van "Geen rijbewijs hebben"

Hoe zit dat?

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=10472,10466,10465,3115#keuzes

Toegevoegd na 1 uur:
Gewoon geen 1 hebben, nooit gehaald hebben bedoel ik dan.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen rijbewijs bij hebben maar wel in bezit zijn van een rijbewijs of er gewoon helemaal geen hebben?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb de vraag aangepast.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gelukkig geld het niet voor mij :-)
Ik heb een rijbewijs en ik was van plan dit te houden. Ik stelde de vraag naar aanleiding van de vraag van Heik33
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/ergens-plek-bijv-vader-auto.526151#&from=email&source=comment_new

Het beste antwoord

Apart dat het niet op de site van het OM staat, maar dat is een boete van 360 euro. Zie bron. Beduidend hoger dus dan de boetes die krijgt wanneer je wel een rijbewijs hebt maar deze bent vergeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De boetes die weergegeven worden op de site van het OM zijn boetes die in de regel een vast bedrag hebben. Het rijden zonder rijbewijs is een overtreding die steeds duurder wordt als deze vaker gepleegd wordt.
In beginsel staat er 370 euro voor (auto) maar dit wordt steeds hoger. (bron: tekstenbundel voor misdrijven overtredingen en muldergedragingen)

Rijden met een ongeldig verklaard/ingevorderd rijbewijs is nog duurder, dat is een misdrijf en kost je bij de tweede keer al 15 dagen gevangenisstraf als eis ter zitting.