Wanneer is bij een beginnersrijbewijs EMA verplicht?

Ik ben aangehouden met een alcoholpromillage van 0,61. Ik heb een aangetekende brief ontvangen dat ik een EMA cursus moet volgen, omdat mijn promillage tussen de 0,5 en 0,8 was (deze cursus kost overigens 208,- + 318,- administratiekosten). Is dit wel terecht, ondanks mijn beginnersrijbewijs? Ik ben nog nooit eerder in overtreding geweest. Wettelijk is dit toch pas verplicht vanaf 0,8 promille bij een beginnersrijbewijs?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Computoon
9 jaar geleden
Waarom ga je je duurbetaalde rijbewijs op de proef stellen...

Antwoorden (2)

Zowel op de site van de rijksoverheid als het CBR wordt aangegeven dat je een EMA cursus krijgt wanneer je promillage tussen de 0.5 en 0,8 is.
Wellicht staat er op de brief een telefoonnummer waar je om info kan vragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ik zie dat het een LEMA is en die kost precies wat jij schrijft. Een zgn korte cursus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb jij het over een LEMA en die is voor een beginnend bestuurder bij
een promillage van 0,5 ‰ tot 0,8 ‰

De EMA is bij beginnend bestuurders bij een promillage van 0,8 ‰ tot 1,0 ‰
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stond er al.