Mag een vereniging geld vragen voor een glaasje kraanwater?

Bij een clubavond heb ik gezien dat er geld gevraagd word voor een glaasje kraanwater.

Ik dacht dat dit wettelijk verboden is of klopt dat niet?

En als het waar is wat ik denk waar staat dat dan in de wet?

vr gr Gonna

9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
vragen staat vrij

Het beste antwoord

Volgens mij ging de vraag er over of een VERENIGING geld mag vragen voor het schenken van water aan (kennelijk) de leden. Het antwoord hangt dan af van wat er onderling is afgesproken in de statuten, het huishoudelijk reglement of een andere regeling voor die avonden.
Als het om ondernemers gaat, zijn de gegeven antwoorden natuurlijk duidelijk. Wel moet het door de ondernemer ook duidelijk gemaakt worden als je kraanwater krijgt. Proost!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel verenigingen/clubs komen samen in lokalen waar een bar met tapinstallatie aanwezig is. De opbrengst gaat in sommige gevallen naar de clubkas, in andere gevallen (en dit is bij de verkoop van kraanwater wel eens het geval) naar een goed doel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord op de vraag. Ik zou het wel weten bij een ledenvergadering.

Andere antwoorden (3)

Nee, dat staat de Horecaondernemer vrij om geld te rekenen of niet.

Dit is een aanbeveling,
Of u kraanwater gratis of tegen betaling op tafel zet, bepaalt u uiteraard zelf. Ziet u het als service, dan doet u het gratis. Maar is het voor u een consumptie zoals een ander, dan kunt u voor de verleende diensten bijvoorbeeld 50 cent per glas, of 2 euro per karaf voor vragen. Ruim 60 procent van de horecabezoekers is bereid onder bepaalde voorwaarden voor kraanwater te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een vereniging of een horecabedrijf inkomsten verliest omdat een klant vanuit het oogpunt duurzaamheid liever kraanwater drinkt. In de prijs zit niet enkel die van het aangeboden product, maar ook de service van het personeel, de afwas, het zitje dat je inneemt in de zaak.

Horecazaken worden zich er steeds meer van bewust dat het aanbieden van kraanwater een stuk duurzamer is dan het schenken van bronwater of mineraal water.
Ruim 60% van de horecabezoekers is vanuit het aspect duurzaamheid ook bereid om voor kraanwater te betalen. Dan moet het wel mooi geserveerd worden en het water moet gekoeld zijn. Ook zij beseffen dat kraanwater het duurzame alternatief is voor bronwater. Ze zijn zich er ook van bewust dat er bepaalde kosten zijn voor de ondernemer, zoals locatie en personeel. De menukaart is de plek bij uitstek om de prijs te vermelden. Bron: http://www.krnwtr-drinkkraanwater.nl/kraanwater-in-de-horeca-krnwtr-geeft-5-redenenen-waarom/.

Ook de prijs van een glaasje kraantjeswater bepaal je zelf: gratis, bij consumptie van andere dranken of gerechten of een vaste prijs. Bij een vaste prijs raden wij je aan om het kraantjeswater 0,20 euro goedkoper aan te bieden. Zo behoud je de winst, zoals bij andere dranken. Bron: http://www.drinkraantjeswater.be/doelgroepen/horeca
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ook een vereniging mag hier geld voor vragen. Zeker als dat in de kantine is.

Een vereniging draait, naast de inkomsten uit contributie en sponsoren, voor een groot deel op de inkomsten uit de baromzet. Afhankelijk van wat er in de statuten van een vereniging staat, worden de winsten meestal gebruikt voor investeringen in de kantine, feestavonden en aanschaf van materialen.

Als er veel leden besluiten om in plaats van een consumptie waar de vereniging aan verdiend een glas kraanwater te nemen is dat op dat moment wel voordeliger voor het betreffende lid maar op den duur nadelig voor de vereniging. Daarnaast moet de vereniging dat glas water ook gewoon betalen (de waterrekening).

Vandaar dat je bv. wel gratis water kunt krijgen in de kleedkamers voor tijdens de wedstrijden maar weer niet in de kantine. Wellicht zal er een uitzondering worden gemaakt als je bv. medicijnen moet innemen.

Voor de bronnen, zie de antwoorden van anderen.