Krijgt een kind dat in Nederland is geboren en al zijn hele leven in Nederland woont de Nederlandse nationaliteit , ook al zijn de ouders Syrisch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee. Om 'vanzelf' de Nederlandse nationaliteit te krijgen, moeten je ouders Nederlander zijn of je moet erkend zijn door een Nederlandse vader.

Verder kun je het worden door optie of naturalisatie maar daarvoor moet aan allerlei regels worden voldaan en er moet een procedure worden gevolgd.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine aanvulling: indien een van de ouders door naturalisatie het Nederlandeschap verwerft dan werkt dat door op de minderjarige kinderen en krijgen die ook de Nederlandse nationaliteit. Dit staat eigenlijk ook in je antwoord (want als een vd ouders de Nederlandse nationaliteit krijgt/heeft is het een Nederlander), maar ik voeg dit even toe omdat het onduidelijk is wat de achtergrond van de oudeds is. Hebben de ouders een verblijfsvergunning en zicht op naturalisatie of zijn ze wellicht al genaturaliseerd (wellicht bedoelt de vragensteller met Syrisch de etniciteit en niet nationaliteit)? Dat wordt niet duidelijk in de vraag.