Winkelverbod zonder aanmerking met politie, kan dit?

Ik heb een winkel verbod gekregen voor een jaar. De manager van de winkel had mij apart genomen nadat hij mij betrapt had met twee maaltijdsalades in mijn tas. Dit was nog in de winkel en ik was nog niet bij de kassa geweest. Ik had het ongezien willen terug leggen maar dat was al telaat. Dit terzijde. Er is geen politie geweest en heb geen boete gekregen. Nou heb ik begrepen dat je een schriftelijk bewijs krijgt van het verbod? Word dit opgestuurd ofzo en zo ja hoe kan dat aangezien ik alleen mijn naam heb achter gelaten en niet mijn adres? En word de politie hier over op de hoogte gebracht en krijg ik alsnog een boete?

Zover ik begrijp geldt dit verbod alleen voor de desbetreffende winkel en niet voor alle jumbo's?

Ik begrijp dat ik heel dom bezig ben geweest en ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe diep ik mijzelf in de problemen heb gewerkt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
38.5K
Antoni
9 jaar geleden
Nu je niet in aanraking bent geweest met de politie, valt het naar mijn idee allemaal nog best mee. Gewoon niet meer doen en voorlopig niet naar die ene winkel gaan, dan komt alles weer goed. En in alle winkels alles wat je wil kopen in je handen houden tot de kassa of in een (jouw!) mandje of winkelwagen leggen.

Het beste antwoord

Een mondeling meegedeeld winkelverbod is geldig voor die ene keer. Kom je nog een keer terug in die winkel en wil de ondernemer dat niet, dan moet de ontzegging worden herhaald en moet je daar gevolg aan geven. Of het nu mondeling of schriftelijk is: het geldt alleen voor de winkel waar het incident heeft plaatsgevonden.

Van de site van de politie (bestemd voor winkelondernemers):

"Als ondernemer kunt u het winkelverbod gebruiken. Overlastplegers of criminelen mogen dan voor een bepaalde tijd niet meer in uw winkel komen. U bepaalt als ondernemer zelf voor welke vormen van overlast of welke strafbare feiten een winkelverbod uitreikt. U mag daarbij niet discrimineren.

Een winkelverbod kunt u zowel mondeling als schriftelijk opleggen. Mondeling opleggen is vooral effectief voor het moment. De persoon kan immers terugkomen en dan moet u uw ontzegging herhalen. Wil de persoon uw winkel niet verlaten, ook niet als u erop aandringt? Dan pleegt hij of zij huisvredebreuk. Wilt u schriftelijk een winkelverbod zenden? Doe dit via een aangetekende brief of overhandig de brief direct aan de bewuste persoon. Wij raden u aan een afschrift naar het plaatselijke politiebureau te sturen ter informatie.

Het winkelverbod is maximaal een jaar geldig en geldt alleen voor de winkels waar deze is uitgereikt. Bezoekt een klant na een schriftelijk winkelverbod toch uw zaak? Dan kunt u volstaan met een duidelijk verzoek aan de klant om weg te gaan. Wil de klant niet weggaan? Dan is hij of zij schuldig aan huisvredebreuk. Meer informatie vindt u op de website van Vakcentrum (voor zelfstandige ondernemers in de detailhandel) of op de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel."
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, Bedankt voor je reactie :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik alle antwoorden dus goed begrijp komt de politie hier nu niet bij in aanmerking? Ze worden niet op de hoogte gesteld en ik krijg geen boete en/of strafblad?
Als ik een jaar uit de desbetreffende winkel blijf zou ik geen problemen krijgen?
Computoon
9 jaar geleden
Dat lijkt me de juiste conclusie op alle hierboven genoemde vragen. Laat het een les zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch blijft het vreemd, wat voor verschrikkelijks heb je nu eigenlijk gedaan? Het weigeren van het winkelen met een mandje? Meer kan ik niet verzinnen. Ben je daar al vaker gepakt voor iets?

Andere antwoorden (4)

Wanneer je in de winkel bent met je product in de tas, pleeg je geen diefstal. Diefstal is pas wanneer je voorbij de kassa's loopt met het product in je tas.
Hij kan je dus geen verbod geven, wanneer hij dit wel doet kun je het hoofdkantoor opbellen en de situatie uitleggen. En daarbij zeggen dat je dus onterecht voor dief bent uitgemaakt.

Winkelverbod krijgen zonder aanmerking met de politie; ja dat kan. Mits de reden gegrond is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, heel erg bedankt voor je reactie
Antoni
9 jaar geleden
Gelukkig heeft de winkelmanager de vraagsteller niet in aanraking laten komen met de politie. Dat zou in dit geval ook een overdreven reactie zijn geweest. Dat klopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou ook geen zin hebben vrees ik Antoni, gezien de vraagsteller niet heeft gestolen en de winkel onterecht de politie belt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het had inderdaad een volledig zinloze actie geweest de politie erbij te laten komen. Je mag gewoon overal alles stoppen. Zolang je het maar op de kassaband gooit. Ik doe altijd alles in mijn rugtas bij de ALDI(geen mandjes) en weet dat ik daar nooit mee in de problemen kan komen. Om gezeur te voorkomen hou ik mijn tas open en gooi het er opzichtig in. Bang voor de politie ben ik dan niet. Daarentegen kan de manager volgens mij voor bijna alles een winkelverbod geven, dat hoeft niet iets te zijn wat strafrechtelijk niet zou mogen. Maar dat is iets wat ik niet zeker weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet juist. Zoek maar eens op het zgn Tandenborstel Arrest (HR 27 oktober 1998, NJB 1998, 138, p. 2005).
""Ik wijs in dit verband op HR 27 oktober 1998, NJB 1998, 138, p. 2005. Verdachte in die zaak had in zelfbedieningszaak tandenborstels in zijn binnenzak gestopt, was in de rij voor de kassa gaan staan, zag toen een beveiligingsbeambte en legde dan de tandenborstels weer terug. De Hoge Raad besliste dat het oordeel van het hof, dat de verdachte zich door de tandenborstels in de supermarkt uit een stelling te nemen en deze direct daarop voor de buitenwereld onzichtbaar in zijn op zijn lichaam gedragen kleding te steken, een zodanige heerschappij over die tandenborstels heeft verschaft dat de wegneming daarvan in de zin van art. 310 Sr was voltooid, onjuist noch onbegrijpelijk was.""
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@geenideewieikben; Stel het klopt wat je aangeeft dan alsnog is de situatie anders. Gezien de vraagsteller niet bij de kassa stond. Daarbij begrijp ik de duimpjes omlaag niet, gezien het antwoord gewoon klopt en het tandenborstel incident niet te vergelijken is met het incident van de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen twee situaties zijn exact hetzelfde. De vraag die ook gesteld moet worden is om wat voor tas het gaat. Een goed in een boodschappentas doen is gebruikelijk, een goed in een rugtas of handtas stoppen niet. Ik ga uit van het laatste aangezien ook de bedrijfsleider er een probleem mee had. Dan maakt het niet uit of je voor, na of bij de kassa staat. Het gaat er om dat je het goed verbergt en daardoor al weg maakt van de eigenaar.
Zie ook deze: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2011:BP2627
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat de minnetjes zijn omdat de winkel WEL een winkelverbod of mag geven.
Een cliënt van mij heeft ooit een winkelverbod voor AH gekregen, net als jij zonder tussenkomst van de politie. Hij kreeg een brief thuis. Of het alleen desbetreffende AH of alle filialen betrof durf ik niet meer te zeggen. (we spreken over pak 'm 20 jaar geleden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke, heel erg bedankt voor je reactie
Natuurlijk mag een winkel je een winkelverbod geven. Zijn betalen huur voor de grond of zijn de eigenaren van de grond. Ze hebben dus het recht om mensen te weigeren zolang het maar niet in strijd is met de (grond)wet.

Het geld wel alleen voor het desbetreffende filiaal tenzij anders vermeld. Maar dan moet je het wel erg bond maken of werkzaam zijn in de winkel en dan stelen of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@daphne91 werd dit bekende bij de plaatselijke politie? Of was dit alleen bekend bij de AH? Kreeg hij of zij toen een strafblad?
Een winkel, huis of supermarkt is een privaat terrein.
De eigenaar, of in dit geval de manager, heeft alle recht om de toegang tot zijn gebouw te weigeren.
Zelfs als heb je niets gedaan, of ben je de koning van nederland, kan de winkel jou de toegang weigeren.

Je vraagt of je in de problemen zit.
Nee. Zelfs al was je van plan de salades te stelen.
Zolang je het pand niet verlaten hebt ben je niet strafbaar.

Maak je verder geen zorgen over boetes of verdere gevolgen.
Je mag alleen niet meer dat winkelpand binnenkomen.
Natuurlijk kun je gewoon naar een ander pand van hun.