Men tweet een uniek idee op twitter, geldt de tweet-datum en -URL als bewijs dat men de eerste was met dit idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prior art werkt niet in NL geloof ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bewijs waarvoor precies? Als je je idee wilt beschermen (juridisch gezien), zodat anderen er niets mee kan doen of je wilt een deel van de opbrengsten (royalties) dan heb je vaak pech. Ideeën zijn grotendeels niet beschermd, creaties en uitvoeringen wel. Je kan bepaalde dingen patenteren, maar let op: je moet een uitvoering of concreet ontwerp patenteren. Een idee als een space shuttle die in 20 minuten de baan bereikt, kan je enkel patenteren als je beschrijft hoe dat technisch zou moeten. Je techniek is dan beschermd, niet het idee om binnen 20 minuten op de maan te zijn. Iemand die een telepatiemachine bedenkt die dat ook in 20 minuten kan, kan dat gewoon verkopen. Wat je wel kunt voorkomen is dat iemand het auteursrecht of het intellectuele eigendomsrecht over jouw dingen claimt. Stel je schrijft een liedje. Hierop zit automatisch auteursrecht, je moet dan wel kunnen aantonen dat iemand dat van jou heeft overgenomen. Of je wilt een idee voorleggen aan directies van bedrijven. Je kunt dan het de directies vragen een NDA (non-disclosure agreement) te tekenen. Dan mogen ze niks zeggen (en daarmee voorkom je dat ze het namaken). Je kunt ook je idee registeren in het iDepot, dat een datum stempel geeft (lijkt me het beste). Of bij de notaris vastleggen. Of tweetten, maar je bescherming is bij het tweeten toch niet optimaal, mede omdat de rechter dan moet nagaan wat de datum was, of daar wel of niet mee geknoeid kan worden worden en etc. Daarnaast, als je een idee wilt beschermen, waarom zou je het dan wereldkundig willen maken via twitter? Ik volg die redenatie echt niet. Als jij aan je vrienden wil laten zien dat je de eerste was, dan geldt Twitter als bewijs. Wil je juridisch sterker in je schoenen saan, dan moet kan het beter deponeren. Bronnen:
- https://www.boip.int/wps/portal/site/ideas/what/!ut/p/a1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOKdg5w8HZ0MHQ0szFwMDTxdLQLMg9193X2djYAKIpEVGPg6mRt4-jp6efv5-BlbWBoT0h-uH4WqBM0EH0MCCkBWgBUY4ACOBvoFuREGmZ6OigAISbpt/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Het beste antwoord

Twitter is geen platform om een octrooi vast te leggen. Het bewijst zeker niet dat men de eerste was met een bepaald idee.

Sterker nog: het is ronduit onverstandig om een niet volledig ontwikkeld of vastgelegd idee rond te bazuinen op twitter. Wellicht is er iemand die met iets vergelijkbaars bezig is, die vervolgens e.e.a. in een hogere versnelling zet en met het idee aan de haal gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft niet perse om een octrooi (patent) te gaan, lijkt me.