Waarom gaan deuren naar binnentoe open?

Toegevoegd na 36 seconden:
Ik zag hem daarstraks op Echt Waar?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
11.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog ligt ervan waar je vandaan komt, als ik van de woonkamer naar de keuken ga gaat die inderdaad naar binnen open, als ik van de keuken naar de woonkamer ga gaat de naar buiten open. Daarnaast nog nooit een auto gezien waar de deur naar binnen open ging. Dus wellicht moet de vraag iets bijgesteld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem zag "op" Echt waar, dan weet je het antwoord toch al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het dus een raadsel en dat mag niet.

Het beste antwoord

Omdat, als er iemand voor de deur staat hij de deur op z'n neus krijgt bij het open doen. Bovendien nodigt een deur die naar binnen toe opengaat, uit om binnen te treden.

Dit geldt niet voor achterdeuren en schuurdeuren overigens, deze gaan naar buiten toe open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Veiligheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist bij een calamiteit,zou een deut naar buiten moeten opengaan. Als er zich veel mensen in een ruimte bevinden en ze willen door b.v brand naar buiten,zie dan een deur die naar binnen opengaat maar eens te openen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deuren gaan naar die kant open waar ze de minste hinder opleveren. Een autodeur kan niet naar binnen open gaan, een voordeur gaat naar binnen open omdat het weinig gastvrij is om de bezoekers de deur in hun gezicht te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van welke deur. Een badkamerdeur gaat bv altijd naar buiten open, voor als iemand valt in de badkamer en achter de deur ligt deze toch nog open kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel vervelend als je door een smalle straat loopt en je krijgt om de paar meter een deur tegen je hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb gekeken naar echt waar de reden is dat als je voor de deur staat en deze wordt open gedaan je de deur ergens krijgt waar je hem niet wil hebben en als iemand naar binnen moet zonder sleutel ( de brandweer enz ) makkelijker binnen kan treden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een buitendeur moet van het bouwbesluit vanwege brandgevaar naar binnen toe openen. Als je deur ingetrapt moet worden (door de brandweer), kan dat niet, als die naar buiten toe opent. Zo mag je ook niet alle uitgangen bedekken met rolluiken, als er mensen in het pand zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Frankrijk laten ze de wc en badkamer deur altijd naar binnen open gaan. Er zijn al verschilden mensen het slachtoffer van geworden, maar het kwartje schijnt daar niet vallen. Gekke Fransen.
(Nood)deuren in een openbare ruimte moeten altijd naar buiten opengaan. Ook in winkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, toen ik die vraag zag dacht ik:He die zag ik gister avond bij Echt Waar?! maarja.
Omdat het voor gasten niet fijn is om die deur in hun gezicht te krijgen, en als er brand is kan de brandweer makkelijk naar binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons draait hij naar hij buiten toe open.
Dat geeft wel eens hilarische momenten, omdat veel mensen de deur in hun snufferd krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang niet alle deuren gaan naar binnen toe open!
Deuren die in ons 5 jaar oude huis naar binnen toe opengaan zijn:
Voordeur, slaapkamerdeuren.
Die naar buiten toe opengaan zijn:
Schuurdeuren, toiletdeuren, badkamerdeuren, berghokdeur.
Eén deur gaat niet naar binnen of naar buiten toe open en dat is de schuifdeur van kamer naar tuin. (ha, ha)

De gebruiksvergunning geeft voorschriften voor het beperken van de kans op brand, het beperken van de gevolgen van brand en het vluchten uit een gebouw bij brand. Deze voorschriften worden vertaald naar bouwkundige tekeningen en als voorwaarden in de vergunning opgenomen. De voorschriften worden bepaald door de gemeente op advies van de brandweer.
De verantwoordelijkheid voor het veilig gebruik van een bouwwerk.
Of een gebruiksvergunning moet worden aangevraagd is afhankelijk van het aantal personen aan wie dag- of nachtverblijf wordt geboden. In het Gebruiksbesluit is de grens voor de gebruiksvergunningplicht gesteld op tien personen. Als bijvoorbeeld een kinderopvang tien kinderen of minder heeft dan is een gebruiksvergunning niet nodig. Ook woningen en woonhuizen zijn uitgesloten van de gebruiksvergunningplicht.

De draairichting van deuren in woonhuizen worden a.d.h. van de inrichting van het huis vastgesteld en waarbij ook naar praktisch gebruik wordt gekeken. Zoals anderen al gezegd hebben is een naar buitendraaiende voordeur, waar bezoekers voor kunnen staan, een erg onpraktische situatie. Uit het oogpunt van vluchtwegen zou de voordeur naar buiten open moeten gaan, maar voor huizen is geen gebruiksvergunning nodig.

Voor gebouwen die hier wel onder vallen, gelden dus heel andere regels die alle met veiligheid en vluchtgedrag te maken hebben. Daarbij gaan vluchtdeuren altijd naar buiten toe open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook ooit ergens opgepikt dat dit te maken heeft met erfpacht e.d. Als de deur naar buiten opent maak je gebruik van gemeentegrond die jij niet huurt en dus niet vast zou mogen gebruiken (zoals cafe's en terassen). Bij de tuindeur opent deze in eigen tuin en is dit probleem niet aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gehoord dat je dan sneller naar buiten kunt als er brand is. O.o