Mag je met een pocket bike op de openbae weg ?

mag dit in belgie ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Antoni
9 jaar geleden
Een "pocket bike", is dat net zoiets als een minibike (zie hiervoor de informatie op http://nl.wikipedia.org/wiki/Minibike en vele andere websites) of is dat zoiets als een vouwfiets?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een pocket bike is een mini bike Antoni. (had ff gegoogld) In nederland mag dat niet. En volgens mijn schelen de regels daarvan niet heel tussen Nederland en België, dus ik denk het niet. Maar zeker weten doe ik het dus niet.
Antoni
9 jaar geleden
Ik vond de naam "pocket bike" meer passen bij een vouwfiets. Daarom stelde ik mijn vraag maar even.

Antwoorden (1)

Nee, dat is in België net als in Nederland verboden. Je bent strafbaar als je daarop op de openbare weg rijdt. Het mag zelfs ook niet op een groot parkeerterrein.
Omdat er geen enkel eenvormigheidsattest is voorzien, kunnen pocket bikes verzekerd noch ingeschreven worden. Het is dus niet meer dan logisch dat ze verboden zijn op de openbare weg. Door hun kleine afmetingen worden ze moeilijk opgemerkt door de andere weggebruikers, dus hun bestuurders zijn permanent in gevaar. Ze zijn ook verboden op alle openbare of publiek toegankelijke plaatsen, zoals parkings van grootwarenhuizen. Deze plaatsen worden immers gelijkgesteld met de openbare weg.
Kortom: pocket bikes mogen enkel gebruikt worden op privéterrein. En zelfs daar moet men erop letten dat de rust van anderen niet te verstoren, wat met het
oorverdovende geluid van de motor niet eenvoudig is...
Amadea