Hoe gaan de autoriteiten in Kroatië om met softdrugs?

Ik ben door vrienden gevraagd of ik zin heb om mee te gaan op vakantie naar Kroatië.

Mijn vrienden roken graag een joint of een pijpje. Heb ik zelf geen problemen mee alleen heb ik geen zin in geouwehoer met de autoriteiten. Ze willen een busje huren zodat we met ons allen in 1 wagen kunnen. Dus bij een eventuele controle zit ik er ook bij. Met mijn eigen auto heb ik dat probleem niet, want die troep komt mijn auto niet in.

Maar op straat ja dan ben ik er wel bij. Als ze daar heel strikt zijn dan voorkom ik dat liever en ga ik liever niet mee.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
12.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je daar geen afspraken over maken met je vrienden? Als het echt goede vrienden zijn, lijkt mij dat je uit moet kunnen leggen voor welke problemen dit kan zorgen en waarom je een harde toezegging van ze wilt dat er geen drugs in de auto zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
kunnen ze niet een week of 2 zonder drugs? zoals ik in de antwoorden lees kom je dik in de problemen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee zij gebruiken het dagelijks. (verslaafd) En ik maak daar geen probleem van, dat is hun keuze. Maar dan kies ik er voor om niet mee te gaan. En die keuze word door hun ook gerespecteerd :-)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Lies, Dat niet in de auto hebben word een probleem als ze het daar niet kunnen kopen. Dus moet het vanuit NL mee gebracht worden. Dan kan ik eventueel nog mijn eigen auto mee nemen, dan is er wat dat betreft geen probleem. Ook dat zullen zij gewoon respecteren. Alleen weet ik niet wat er gebeurd als zij er mee betrapt worden op straat en ik loop erbij.
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt mij sowieso onverstandig om in dat busje mee te rijden, of het moet zijn dat jij dan de chauffeur bent. Er worden de laatste tijd steeds vaker ongelukken veroorzaakt door mensen die onder invloed van drugs rijden, met vaak dodelijke afloop voor één of meer passagiers....
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Amadea Daar heb je helemaal gelijk in. Ik rij ook nooit mee met mensen onder invloed van wat dan ook. Hele berg stampij heb ik daar eens over gemaakt met een vriend die gedronken had, hij was ZO kwaad. "En ik voel niets, en zo veel heb ik niet op (stuk of 10 glazen in 4 uur), kijk ik loop nog helemaal recht." Heb ik een taxi genomen, was blij dat ik daar geld voor had. Politie gebeld voor die vriend, voordat hij weg gereden is, was de politie er al bij. Maar met dat busje had ik nog niet aan gedacht. Van 1 persoon weet ik dat hij gewoon blowd als hij moet rijden, de anderen doen dat niet, maar stappen wel bij hem in.

Het beste antwoord

Invoer, bezit en gebruik van drugs is ten strengste verboden in Kroatië,
Ook softdrugs. Bij (verkeers)controles kan hier op gecontroleerd worden.
Er staan hoge (gevangenis)straffen op het bezit, invoer en gebruik van drugs
anneliez
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee mag niet, valt onder de opiumwet. Alleen als je arts bent of voor medisch gebruik maar dat moet je dan officieel kunnen aantonen.

Kroatië erkent wel een verschil tussen hard- en softdrugs, maar op gebruik van marihuana staat nog altijd een flinke boete.