Hoe komt mijn kennis van "haar" auto af?

Mijn kennis heeft de auto van haar buren op naam staan ivm schulden van de buren. Helaas heeft mijn kennis zelf ook schulden en dus wil ze van de auto af. Ze is zo dom geweest om alle papieren aan haar buren te geven (in goed vertrouwen) maar daar is misbruik van gemaakt. Mijn kennis krijgt nu aanmaningen en een dwangbevel van de belasting want er blijkt nooit motorrijtuigenbelasting betaald te zijn.
De buren schepen haar af, weigeren te betalen maar regelen ook niets met de auto waardoor alle schulden bij mijn kennis aankomen. Zelf heeft ze niets van de auto, geen papieren of sleutels. Ze is dom geweest, dat weet ze maar omdat ze weet dat het ook niet mag wat ze heeft gedaan kan ze ook geen open kaart spelen tegen de belasting. Hoe kan ze in vredesnaam nog van die auto op naam afkomen zonder papieren e.d??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Je kennis is een "katvanger" zoals dat bij justitie wordt genoemd. Een katvanger is iemand die een auto (of meerdere) op eigen naam zet zodat de eigenlijke eigenaar buiten schot blijft voor boetes, verzekeringen, schades etc..

Precies wat er bij je kennis nu is gebeurt. Met één groot geluk, dat de buren geen ernstig ongeval met het voertuig hebben veroorzaakt; in dat geval kan je kennis als ten naam gestelde van het voertuig waarschijnlijk alle gevolg schade ophoesten.

Wat er aan te doen is is direct aangifte doen bij de politie en met deze aangifte naar de belastingdienst en het CJIB. Bij het RDW kan een nieuw kentekenbewijs worden aangevraagd zodat ze die weer in bezit heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan? Een voertuig verkopen dat je feitelijk niet bezit? Dan heb jij weer een diefstal gepleegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, verkopen zou ik niet doen. Maar volgens het CJIB moet je de kentekenhouderaansprakelijkheid beëindigen. Het CJIB zal vast kunnen vertellen hoe dat dan werkt, mogelijk heb je hier de papieren voor nodig.

Andere antwoorden (2)

Meld dit voorval bij de politie en wees open tegen de belasting. Dat is het begin van de oplossing van alle problemen.
Men weet bij de politie van dergelijke praktijken en dat sommige mensen er met open ogen intuinen. Ook de belasting kan je richtlijnen geven wat te doen.
Het is geen opzettelijke misleiding geweest van je kennis, maar dommigheid en daar heeft men best begrip voor. Ze zal er best wat bij inschieten, maar hoe langer ze wacht met open kaart spelen, hoe erger de gevolgen zijn.
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mag ik vragen. Waarom weet die kennis niet dat de belasting niet betaald is? Als de auto op haar naam staat is zij degene die van de belastingdienst bericht krijgt dat ze een auto heeft en dat hiervoor betaald moet worden. Dat gaat in op het moment dat de auto op haar naam word gezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te lezen wist ze wel van die aanslagen, denk dat ze die bij de buren in de bus heeft gegooid met de gedacht "jullie auto dus hier is de aanslag". Als die daarna niet betalen krijg je de aanmaningen en dwangbevelen vanzelf....
Dit is een lastige. Aangifte doen kan niet want er is geen strafbaar feit.

Auto schorsen terwijl deze wel op de weg komt is ook niet verstandig want als de politie dit tegen komt krijg je de Belastingdienst op je dak die vervolgens een prijzige naheffing stuurt.

Kentekenpapieren opnieuw opvragen kan, maar als je een auto verkoopt die niet van jou is pleeg je feitelijk een diefstal. Je kan hem met die papieren ook niet van je naam af krijgen want je moet iemand hebben bij wie hij dan op naam komt.

De tenaamstelling is niet hetzelfde als de eigenaar. De auto kan op de naam van uw kennis staan, de verzekering betaald door de vader van de buren en de eigenaar is toch de buurman. Zo is het nu eenmaal.
Belangrijk is dus om met de buren in contact te treden en ze te bewegen de auto op eigen naam te nemen of over te schrijven naar iemand anders. Eventueel kan uw kennis contact opnemen met de lokale wijkagent en vragen of die wil bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens het CJIB (en daarmee justitie) moet je wel aangifte doen. Blijkbaar kun je aangifte doen van misbruik, denk dat van een voertuig dat op je naam staat zal zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je bij mij komt om daar aangifte van te doen moet ik heel lang nadenken voor welk strafbaar feit. Ik heb nog geen bijpassende gevonden...