Is het toegestaan om youtube filmpjes/clipjes/links te plaatsen op je eigen facebook?

Ik las laatst over de nieuwe wet over het downloaden van muziek etc. Mijn neefje heeft onlangs boetes van 400,- gekregen per gedownload liedje. Nu ging research doen en ik las dat het verboden is om dingen te UPLOADEN... dus nu vraag ik me af, mag ik legaal filmpjes posten op mijn eigen Facebook?

Alvast bedankt, ik hoop snel op een informatief antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Het beste antwoord

Het is in Nederland verboden auteursrechtelijk beschermd materiaal te downloaden of uploaden als je hier niet de rechten voor hebt. YouTube is uiteraard een compleet ander verhaal hier upload je niks en hier download je niks, door een link te delen naar een YouTube filmpjes doe je niks verkeerd, je upload of download tenslotte niks. Bij YouTube wordt materiaal ge-upload door mensen of bedrijven indien dit auteurrechtelijk beschermd is zal in veel gevallen het filmpje worden verwijderd van YouTube. Verder is het natuurlijk een interessante vraag of als je dit filmpje download via een YouTube converter illegale content binnen haalt. Dit omdat het materiaal door de maker zelf of de partij die het auteursrecht bezit is ge-upload. Als antwoord op de vraag of een verwijzing naar een YouTube filmpjes legaal is, ja dit is volkomen legaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Posten mag.. Downloaden is heel wat anders natuurlijk. bij werkstukken etc. is het wel handig om bronvermeldingen te doen. Maar als je een youtube link deelt op je facebook mag dat gewoon. maar als je de zelfde video via youtube converter download en dan op je ipod zet is het strafbaar. De kans dat je gepakt word is echter zeer klein.

Toegevoegd na 1 minuut:
Posten mag.. Downloaden is heel wat anders natuurlijk. bij werkstukken etc. is het wel handig om bronvermeldingen te doen. Maar als je een youtube link deelt op je facebook mag dat gewoon. maar als je de zelfde video via youtube converter download en dan op je ipod zet dan is het wel strafbaar. De kans dat je gepakt word is echter zeer klein
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Raar van die boete inderdaad, download gewoon niet te veel dan gebeurt er niks en je mag op Facebook gewoon wat plaatsen en als je er er heen gaat kan je ook op het account komen van op wiens naam hij staat, het youtube filmpje dus dan is het nog is extra niet erg! :)