als iemand een ander ernstig met voorbedachte rade mishandeld en dit gebeurt in een instelling wat kunnen dan de gevolgen zijn voor de mishandelaar?

Met instelling bedoel ik waar mensen komen met allerlei verschillende problemen zoals borderline, depressies etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Juridisch gezien hetzelfde als buiten de instelling. Uit je vraag merk ik op dat het met voorbedachte rade gebeurt, dus zal de straf fors hoger dan door een psychose of iets dergelijks. Wellicht zijn er verzachtende onstandigheden omdat iemand in een psychiatrisch instelling zit, maar dat zal vermoedelijk zal dat de straf amper verkorten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de situatie die jij beschrijft wettig en overtuigend bewezen zal worden, dan kan de verdachte in de regel schuldig worden bevonden aan (zware) mishandeling met voorbedachten (officiële schrijfwijze) rade (art. 301 of art. 303, afhankelijk of kan worden bewezen of het zware mishandeling is of niet).

Om dergelijke feiten wettig en overtuigend bewezen te verklaren, maakt het niks uit of je in een inrichting zit of niet (behalve als het om een TBS kliniek gaat). Wél kan de verdachte zich eventueel beroepen op ontoerekeningsvatbaarheid. Dit wordt in de wet als volgt beschreven:

"Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend."

Dus: lijdt de verdachte tijdens het plegen van de misdaad aan een psychische stoornis, dan kan het zijn dat de rechter vindt dat hem in principe niets kan worden verweten. Hoewel het feit dan wettig en overtuigend bewezen is, zal in zo een geval een rechter bepalen dat de verdachte minder of geen straf krijgt. Hier staat tegenover dat de verdachte dan vaak, vooral bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid, wel wordt veroordeeld tot TBS (terbeschikkingstelling).

Samenvattend, het in een instelling zitten op zich zal geen verschil maken voor de aanklacht/veroordeling. De reden waarom je er zit kan dat dus wel: als de rechter vindt dat jij door je psychische toestand niet of verminderd toerekeningsvatbaar was tijdens het plegen van de misdaad, zal de straf vaak minder zijn.