Waar kan ik terecht voor verzoek tot verwijdering van politieregistratie?

2008 ben ik verhoord wegens WET WAPENS EN MINUTIE. Ik hoefde niet voor te komen en de zaak was afgehandeld dmv geldboete van 150€. Ik ben bij een verkeerscontrole nagecheckt en de agent zei dat ik een bekende was wegens wwm. Dit zou allang verwijderd moeten zijn. Wat kan ik het beste doen zodat ze dit melding verwijderen uit bestand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik dacht dat zo iets minstens 10 jaar blijft staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het goed is 15 jaar HeerVoldemort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even nagekeken. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven. Deze termijn gaat in na onherroepelijke afdoening van de strafzaak. De termijn voor misdrijven kan onder sommige omstandigheden verlengd worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafblad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn meer zaken waar je rekening moet houden als je het hebt over een bestand.....bv bewijs van goed gedrag...die kan de agent niet zien.....en jij waarschijnlijk niet opvragen, nou wel opvragen, maar de kans dat hierop een negatief advies staat of een kanttekening is meer dan groot.
Jongere die ik begeleid, was 15, vechten, bewezen, boete en zal nooit meer voor de klas kunnen staan. Ikzelf heb de OvJ gesmeekt om een bewijs van goed gedrag te af te geven, of met een paar jaar af te geven...nee, niet mogelijk werd er gezegd.
Ik spreek over een jaar geleden, dus hou daar rekening mee.

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat het je gaat lukken en als het goed is worden de gegevens automatisch na de bewaartermijn verwijderd.
Zie hieronder wat voor jou van toepassing is.

2. Hoe lang blijven de geregistreerde gegevens bekend?
Hoe lang de gegevens geregistreerd blijven is sterk afhankelijk van het feit of het een overtreding of een misdrijf betreft, waarbij ook de zwaarte van de opgelegde veroordeling een rol van betekenis speelt.

Overtredingen
Gegevens betreffende overtredingen worden vijf jaar bewaard. Indien echter een vrijheidsstraf - anders dan vervangende hechtenis - of een taakstraf is opgelegd, bedraagt de termijn tien jaar.
Ook als een rechtspersoon vanwege een overtreding is veroordeeld tot een geldboete van de derde of een hogere categorie bedraagt de bewaartermijn tien jaar. In elk geval worden de gegevens betreffende overtredingen verwijderd twee jaar na het overlijden van betrokkene.

Misdrijven
De geregistreerde gegevens over misdrijven worden gedurende een termijn van tenminste twintig jaar in de justitiële documentatie opgenomen. Indien het een misdrijf betreft, waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van 6 jaar of meer is gesteld, bedraagt de termijn tenminste dertig jaar.

Deze termijn van dertig jaar wordt verlengd met twintig jaar, indien de opgelegde gevangenisstraf of vrijheidsbenemende maatregel meer dan twintig jaar is. Indien deze vrijheidsstraf of maatregel meer dan veertig jaar is, wordt de bewaartermijn gesteld op tachtig jaar.

Ook in geval van een zedenmisdrijf is sprake van een bewaartermijn van minimaal tachtig jaar.

Wanneer echter gedurende de looptijd van de bewaartermijn van justitiële gegevens van een strafzaak, een nieuwe einduitspraak in verband met een ander misdrijf is gedaan, worden alle gegevens bewaard totdat alle bewaartermijnen zijn verstreken.

In elk geval worden de gegevens betreffende misdrijven verwijderd :
- 12 jaar na overlijden van betrokkene indien het een misdrijf betreft
waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van
minder dan 6 jaar is gesteld;
- 20 jaar na overlijden van betrokkene indien het een misdrijf betreft
waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van 6 jaar
of meer is gesteld.