Wanneer mag aangenomen worden dat leden geen lid meer zijn van een vereniging?

Als leden van een zang vereniging besluiten een nieuwe soortgelijke vereniging op te starten , welke bij elkaar komt op de zelfde avond en tijd van de oude vereniging en geen contributie meer betalen aan de oude vereniging , die nog gewoon bestaat, mag je dan zonder meer aannemen dat deze leden geen lid meer zijn van de oude vereniging?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dat mag je niet.

Een lid kan b.v. zo waardevol zijn voor die vereniging dat dat lid geen contributie hoeft te betalen.

Stel b.v. dat een lid erg belangrijk is voor het overdragen van bepaalde kennis maar om financiele redenen besluit te stoppen bij de zangvereniging, dan zou je, om dat lid te behouden, kunnen besluiten om van dat lid geen contributie meer te betalen.

Of een zangvereiniging kan b.v. een tekort aan leden hebben en denken elk lid telt (op papier) zolang ze het financieel vol houden en het lid niet uitschrijven en ook het lid zichzelf niet uitschrijft, dan blijft het lid, gewoon lid.

En zo zijn er nog wel meer mogelijke redenen te bedenken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, het lijkt me dat het lidmaatschap wordt bepaald in de statuten of regels. Daarin moet vermeld staan hoe men lid wordt en hoe men niet meer lid is. Hoe er gestemd dient te worden en etc. Het moet dus ergens op zijn vastgelegd. Overigens, als de hele vereniging besluit niet meer te komen en dan is er vast ook niemand die de contributie heft en etc. Overigens, als je lang niet betaalt zal je misschien volgens de statuten waarschijnlijk uitgeschreven worden of administratiekosten moeten betalen en etc. Hoop dingen mogelijk