Kan ik een testament inkijken van een overledene?

Mijn grootvader en -moeder langs mijn vaders kant zijn allebei overleden. Mijn grootmoeder zei dat ik een huis ging erven van haar. Sinds mijn vader een nieuwe vrouw heeft is er plots stilte gekomen over het testament. Ik heb nooit iets gehoord over het testament of niet mogen inzien. Kan ik nu zonder hun weten hun testament inkijken om te zien of er van mij iets instaat? Of zou ik sowieso verwittigd worden indien ik erin stond?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
Als er een testament is en het is opgemaakt door een notaris hoor je vanzelf als je iets hebt geërfd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is de post van de notaris verdonkeremaand?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Goeie vraag. @kruidenvrouwtje, als Lilly03 niet reageert op post van de notaris zou die dan geen persoonlijk contact opnemen? @Lilly03 Ben je minderjarig? Zou het kunnen dat als Lilly03 minderjarig is, alles buiten haar om gaat? Dat haar vader het geheim houd om zo zelf de buit binnen te kunnen halen? (Even uitgaande van het ergste)
ronron1212
9 jaar geleden
Kleinkinderen hoeven helemaal niet te erven. De kinderen wel vader is een kind dus die kan erven. Zijn kinderen hoeven dus niets te erven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee maar het kan wel ronron,het ligt er maar net aan wat er in het testament staat als deze bij een notaris vast is gelegd.
ronron1212
9 jaar geleden
Maria16 in mijn reactie staat ook het hoeft niet er staat nergens dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan snap ik je reactie niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben meerderjarig. Mijn grootouders hebben altijd gezegd dat ik een deel zou erven. Ik ben het enige kleinkind en mijn vader het enige kind van hen. Sinds mijn vader opnieuw is getrouwd heeft zijn vrouw haar helemaal omgepraat. Ik heb sindsdien niks meer gehoord..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je ook of er een testament bestaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet er niks van, maar mijn grootmoeder heeft altijd gezegd dat er een was.. Kan ik die inkijken of opvragen bij een andere notaris zonder dat mijn vader hiervan weet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja je kunt hiervoor een verzoek indienen bij het CTR.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-opvragen-of-een-overleden-familielid-een-testament-had.html

Antwoorden (1)

Een testament inzien van iemand die nog niet overleden is, is niet mogelijk. Pas na het overlijden kan je contact opnemen met een notaris die je verder kan helpen en als je er in staat, dan krijg je dat te horen. Normaal gesproken neemt de notaris contact op met de nabestaanden die in het testament genoemnd worden als erfgenaam/legataris. Dit is Nederlands recht en hoe het in België gaat, kan ik je niet vertellen.
Wat iemand je vertelt over wat je zult gaan erven, dat blijft twijfelachtig. Er kan van alles veranderen. Alleen wat in het testament staat is uiteindelijk geldig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben er van uitgegaan dat je vader de erfenaam iss van zijn moeder; dan ben je in principe nog niet automatisch erfgenaam. En nu je vader hertrouwd is, kan de bal de hele andere kant op rollen.