Mag iemand hele dagen zijn hond alleen laten en dan 3 minuten in de tuin laten poepen, zijn hier regels voor?

Mensen in de straat laten hun hond hele dagen alleen, gaan nooit met hem lopen en laten hem uit in de tuin(stadstuin) voor een paar minuten mag dat zomaar? Heeft zo'n hond geen rechten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Nee, dit mag niet zomaar. Dit staat in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, aangenomen in 1992. Een wet ter bescherming van het welzijn en de gezondheid van alle dieren die door mensen worden gehouden.

In deze wet staan een aantal algemene regels als het aankomt op dieren. Deze wet verbiedt de houders van dieren onder andere:

"- bij een dier onnodig pijn of letsel te veroorzaken, of zijn gezondheid of welzijn aan te tasten (dierenmishandeling)
- een dier de nodige verzorging te onthouden."
(Einde citaat van Wikipedia)

Van beide punten is wat mij betreft sprake. In de situatie die jij geeft is sprake van dat het dier de nodige zorg is onthouden. Het dier wordt de hele dag alleen en dus onverzorgd achtergelaten. 3 minuten in de tuin de behoefte laten doen is ook niet wat wordt verstaan onder de nodige verzorging. Dit alles heeft als gevolg dat het welzijn en eventueel de gezondheid aangetast wordt. En dat is dierenmishandeling.

Als je vermoedt dat deze wet overtreden wordt dan kun je dit melden bij de dierenbescherming: http://www.dierenbescherming.nl/.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik vrees dat de DB hier niet voor in actie gaat komen.
De hond heeft beschutting en eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist Rieneke. Hoe triest het ook is voor de hond,zolang deze goed te eten krijgt en beschutting heeft komt de dierenpolitie hiervoor niet in actie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crane2, Hoofdstuk II van de door u aangehaalde GWWD is komen te vervallen en opgenomen in een andere vorm in de Wet Dieren die in werking is getreden op 1 januari 2013.
De hele wet Gezondheids- en welzijnswet voor dieren zal opgaan in de Wet Dieren en gefaseerd komen te vervallen. De volgende bestaande wetten gaan ook op in de Wet dieren, en komen dan eveneens te vervallen.
- Diergeneesmiddelenwet
- Wet op de dierenbescherming
- Wet op de uitoefening van de diergeneeskunde 1990
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reactie's dat de dierenbescherming hier niets aan doet, kloppen niet. Ik heb naar aanleiding van deze vraag de lokale dierenbescherming gemaild hier, en wat ik zeg klopt. Mocht iemand de originele mailcorrespondentie willen zien, dan ontvang ik graag een privé bericht.

Andere antwoorden (1)

Op 1 januari 2013 is de Wet dieren in werking getreden. De wet is een raamwet. Dat betekent dat hij zelf een beperkt aantal regels stelt en daarnaast de mogelijkheid biedt om allerlei zaken over en voor dieren te regelen in Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB´s) en ministeriële regelingen. Hierin is ook de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren opgenomen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/geldigheidsdatum_05-07-2014
Dan is er nog een Besluit van 5 juni 2014, houdende regels met betrekking tot houders van dieren (Besluit houders van dieren).
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-210.html
Ook mag hen niet de nodige zorg worden onthouden. Artikel 2.2, achtste lid, van de Wet dieren.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/geldigheidsdatum_05-07-2014#Hoofdstuk2

Uit een onderzoek in 2009 van de Hondenbescherming is gebleken dat een op de vijf honden minder dan een half uur per dag beweegt. En dat terwijl bewegen ook gezond is voor de eigenaar.
Ik begrijp dat u zich zorgen maakt, maar met het uitlaatgedrag van de eigenaar kan men zich beter niet bemoeien. Mensen accepteren het over het algemeen niet als men aan de deur komt om te vertellen dat ze eens met hun hond moeten gaan wandelen. U zou bv wel kunnen aanbieden af en toe eens met de hond te gaan wandelen, omdat u dat zelf erg leuk vindt en daarbij het onderwerp aansnijden.
De ene hond is de andere niet. Misschien is het dier veel ongelukkiger op straat dan in zijn eigen tuintje en krijgt hij na het doen van zijn behoefte erg veel aandacht en leeft hij zich in huis uit door te springen, te snuffelen of te spelen met zijn baasje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Een uitstekende tip; zo heb ik het ook gedaan met een buurhond.
Beestje zat altijd binnen, ik ben zelf met 'm gaan lopen.