Mag je met een bijstanduitkering 2 auto's op je naam hebben?

Bijvoorbeeld 1tje van 1000,- en een andere van 3000,- en kijkt de sociale zaken naar de dagwaarde of verkoopwaarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij van niet. Als je geen werk hebt heb je geen twee auto's nodig.
ronron1212
9 jaar geleden
dat moeten ze toch zelf weten als die auto's onder de vermogenstoets zitten.

Het beste antwoord

Dat verschilt per gemeenten, maar het antwoord is meestal nee.

Voor de vermogenstoets telt de dagwaarde van de auto's mee. Afhankelijk van schulden en overig eigen vermogen zou het best kunnen dat het qua waarde past onder de vermogensgrens voor (aanvullende) bijstand.
Maar auto's kosten ook geld qua gebruik, onderhoud, benzine, verzekering, wegenbelasting etc dus zullen de meeste gemeentes het bezit van 2 auto's binnen de bijstand niet toestaan.
Binnen diverse gemeentes is het bezit van meer dan 1 auto binnen de bijstand ook een indicator voor een SIOD-onderzoek: vraag is immers hoe iemand in de bijstand een auto, en zeker meer dan één!, kan betalen van die bijstand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zal in elk geval vragen oproepen. De rekeningafschriften zullen dan zeker goed bestudeerd worden, want de vaste lasten van maar liefst twee auto's zullen de meeste mensen met een Bijstandsuitkering zeker niet kunnen bolwerken. Men zal zich afvragen of er dan toch andere inkomsten zijn en je kunt naast een gedegen onderzoek daar kritische vragen over verwachten.

Maar mij lijkt dat als blijkt dat de totale waarde van de auto's inclusief eventuele andere bezittingen en spaargeld niet boven de vermogensgrens uitkomt EN duidelijk bewezen is dat de kosten van de auto's echt alleen betaald worden vanuit de Bijstandsuitkering en er dus geen andere inkomsten zijn, de uitkering niet afgewezen of stopgezet kan worden op grond van enkel het bezitten van twee auto's.

Maar ook ik vraag me af of het mogelijk is. Ik kon nog best goed rondkomen toen ik in de Bijstand zat en ook nog elke maand wat sparen, maar ik had geen auto kunnen betalen. Als iemand echt van alleen een inkomen op bijstandsniveau kan rondkomen én daar twee auto's van kan betalen (dus zonder andere inkomsten naast de uitkering en zonder dat andere mensen bijspringen voor welke kosten dan ook) dan zou ik daar wel bewondering voor hebben.